Eva Wegman maakte ESF-kleding Joost: er zijn extra pakken paraat

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Kostuummaker Eva Wegman is blij dat maar weinig mensen weten wat haar rol is geweest in de act van Joost Klein, de opvallende Nederlandse inzending van het Eurovisie Songfestival. De 31-jarige designer maakte het pak met de puntschouders én de vogel waarin rapper Appie zich op het podium begeeft. Haar ontwerp wordt naar verwachting zaterdag door 180 miljoen kijkers gadegeslagen.

“Ik ben echt een maker, ik gedij beter achter de schermen”, lacht de Amsterdamse coupeur. Het team van Klein benaderde haar in februari, in eerste instantie voor het puntschouderpak. Later kwam daar ook de ‘vogel’ van Appie bij. “Beide ontwerpen had Joost zelf gemaakt”, vertelt Wegman aan het ANP. “Het was een leuk proces, hij is een ontzettend creatieve geest. Maar hij staat ook erg open voor ideeën van anderen als die iets beter kunnen dan hij.” Er was meteen een klik met de zanger. “Hij steelt direct je hart, het voelde alsof ik iets ging maken voor een goede vriend.”

Het puntschouderpak is een vrij traditioneel ontwerp, legt Wegman uit. “De vormen zijn abstract. Maar het is op een klassieke, bijna ouderwetse manier gemaakt.” Zij heeft meerdere exemplaren afgeleverd bij het team van Klein. “Hij heeft de afgelopen weken kort na elkaar verschillende optredens gedaan, logistiek had het management dus twee pakken nodig. En er zijn een aantal reserve-exemplaren, voor het geval er met zijn eigen pak iets misgaat.” Van het vogelpak van Appie is er maar eentje. “Maar het Nederlandse team houdt het pak volgens mij doorlopend goed in de gaten.”

Bookmakers

Wegman zit niet in Malmö, zij heeft op dit moment te veel deadlines. Ze gaat donderdag en zaterdag wel kijken. De doorlopende stroom commentaren over beide pakken volgt ze niet. “Ik vind het heel knap hoe Joost omgaat met alles wat iedereen doorlopend over hem vindt. Ik zou dat niet kunnen.” De discussies over de bookmakers en de impact van het blauwe vogelpak op de winkansen van Nederland heeft ze niet meegekregen. “Zijn we gedaald? Dat wist ik niet, nee. Waarom dan, het is toch een hartstikke leuk pak?”

De kostuummaker vindt het gek dat ze deze dagen geen krant kan openslaan of tv-programma kan aanzetten zonder haar eigen ontwerpen te zien. “Ik volg via Instagram wel de hype rond Joost en de creativiteit die dat bij andere mensen losmaakt”, vertelt ze. “Ik zag iemand die gekke breipoppetjes aan het maken was met het pak van Joost. Een vrouw was een trui aan het maken met dezelfde puntschouders. Daar word ik blij van, die mensen bedank ik ook even in een direct message.”

Maar helemaal ingedaald is de impact van deze gekke periode nog niet bij Wegman. “Het gaat mij niet om de zakelijke exposure, ik kan mijn agenda op dit moment al drie keer vullen”, lacht ze. “Ik denk dat ik pas in de nabije toekomst kan zeggen wat deze episode precies voor mij betekend heeft. Al vind ik het wel fijn dat ik een bijdrage heb mogen leveren aan een optreden waar zoveel mensen nu al wekenlang van lijken te genieten.”

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck