„Het zonnetje schijnt en ik ben meer buiten dan binnen, vandaar deze keer heerlijke, lichte gerechten”, zegt Sharon de Miranda. „Ze zijn voedzaam en gemakkelijk, en zitten vol vitaminen. Voor dit risottogerecht kunt u ook andere groenten gebruiken. U kunt bijvoorbeeld de spinazie te vervangen door snijbiet (ook wel warmoes genoemd) of meiraap gebruiken in plaats van radijsjes. Geef uw eigen draai aan het recept!”

Risotto met ­lentegroenten en varkenshaas

Sharon de Miranda
Sharon de Miranda. FOTO: Johannes Dalhuijsen

Bereiding voor 4 personen:

Snipper het uitje en bak dit in een hapjespan met wat olijfolie in 2 min. glazig. Bak vervolgens
1 min. de risotto mee. Blus af met de witte wijn en het water. Voeg het bouillonblokje toe en kook dit ongeveer 15 min.

Snijd intussen de radijsjes in vieren, de wortel en de paddenstoelen in plakjes. Bak alles met de doperwten 2 min. in een koekenpan met een scheutje olijfolie.

Als de risotto 15 min. heeft gekookt de gebakken groenten en de kookroom er doorheen roeren. Vervolgens beetje bij beetje de spinazie toevoegen. Parmezaanse kaas, peper en zout naar smaak gebruiken.

Smelt wat roomboter in een koekenpan en bak op hoog vuur rondom het varkenshaasje goudbruin. 12 min. laten garen op laag vuur met de rozemarijn erbij. Keer het vlees met een tang en niet met een vork. Zo blijft het vlees sappig. Laat 2 min. rusten alvorens het te serveren.

Gebruik peper en zout naar smaak. Snijd de prei in dunne ringen en strooi het over de risotto en het varkenshaasje heen.

Risotto met lentegroentes
Risotto met lentegroentes

Het boodschappenlijstje

– 500 gr. varkenshaas
– roomboter
– olijfolie
– 1 takje rozemarijn
– 1 ui
– 250 gr. risotto
– 150 gr. verse spinazie
– 100 gr. doperwten (diepvries)
– 1 prei
– 10 radijsjes
– 100 gr. wortel
– 200 gr. paddenstoelen
– Parmezaanse kaas
– 400 ml. water
– 150 ml. witte wijn
– 200 ml. kookroom
– 1 blokje groentebouillon
– peper/zout