3FM heeft nog ‘niet het maximale gedaan’ om op te vallen

3FM heeft als zender nog niet het maximale gedaan om op te vallen en daarmee extra luisteraars te trekken. Dat stelt hoofd radio van de NPO Jurre Bosman in de podcast Dit Was De Radio.
“3FM heeft een speciale taak, namelijk om popmuziek een podium te geven, nieuw talent, nieuwe Nederlandse muziek”, zegt hij. “Om die functie goed te doen heb je ook wel een relevant bereik nodig. We vinden allemaal dat dat groter moet en dat zijn niet drie klikken met de muis. Dat begint met een hele goede programmering, ook een beetje durf in events en opvallen als zender. Daar vind ik ook niet dat we al het maximale hebben gedaan.”
Bosman erkent in het gesprek dat het lastig kan zijn om een groot publiek te trekken met relatief onbekende muziek, maar hij zegt ook dat het daarnaast lastig kan zijn om je met een zender als “vriendje” tussen het grote aanbod te wurmen. “En dat is denk ik ook waar 3FM het extra moeilijk heeft, als je nu goed bediend wordt – waar dan ook – dan moet je een reden hebben om een nieuw vriendje te gaan zoeken. En dat vraagt denk ik nog iets extra’s van 3FM, om af en toe ervoor te zorgen dat we in het nieuws komen met iets leuks.”
FunX
Bosman gaat in de podcast ook in op de vraag of er voor de NPO nog kansen liggen bij een nieuw publiek. “Misschien is er wel een groep die we de afgelopen twintig jaar hebben laten opgroeien met FunX, dat we daar eens iets extra’s voor gaan doen. Maar dit mag ik nog helemaal niet vertellen, toch doe ik het”, reageert hij geheimzinnig.
“We weten aan de hand van streamstarts en allerlei parallelonderzoeken dat FunX een supermerk is voor een hele grote groep”, zegt hij ook. Maar of FunX daarom een landelijke FM-frequentie moet krijgen of dat er een los initiatief naast gestart gaat worden, dat wil Bosman niet zeggen.
BuzzE