Albert Verlinde valt kilo’s af

Albert Verlinde
Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Albert Verlinde zit goed in zijn vel. De theaterproducent staat inmiddels drie jaar aan het roer van Stage Entertainment Nederland. Het bedrijf verkeerde in zwaar weer, maar het tij is gekeerd; voorstellingen lopen dit seizoen langer en beter dan verwacht.

Ook fysiek gaat het goed met Verlinde, die vorige week zijn 57e verjaardag vierde. Hij gunt zichzelf tegenwoordig meer tijd om te sporten en gezonder te eten; het afgelopen jaar viel hij zeven kilo af. “Ik vond mezelf écht te dik geworden. Ik kan nu weer broeken kopen die een maat kleiner zijn. Ik merk dat ik nu meer energie heb en minder zweet.”

Hij eet ook bewuster sinds zijn afscheid van RTL Boulevard, bijna twee jaar geleden. “Je kwam dan binnen rond een uur of vier, snaaitijd. En er stonden altijd nootjes en winegums. Dan snel eten, met toch wat friet erbij. En vaak na de uitzending, om half negen, nog een eetafspraak er overheen. Na vijftien jaar eet ik eindelijk weer eens structureel op gezonde tijden.”

Bloei

Na een roerige periode is er weer rust in de tent bij Stage Entertainment Nederland. De musicalsector bloeit met hits als The Lion King en Was Getekend, Annie MG Schmidt als nooit tevoren. Dat succes kwam niet vanzelfsprekend. Het genre verkeerde in zwaar weer toen Verlinde en Joop van den Ende hun twee bedrijven versmolten tot één.

Twee grote voorstellingen, Billy Elliot en Moeder ik wil bij de revue waren wel lovend ontvangen, maar liepen niet goed. “Er moesten dingen veranderen”, legt Verlinde uit. “En ik moest in het begin ook heel directief te werk gaan. Ik ben in die eerste twee jaar niet de meest democratische directeur geweest. Ik moest af en toe echt mijn zin doordrijven om mijn missie te volbrengen.”

Herkenbaar

Het bedrijf nam van sommige mensen afscheid, bepaalde projecten werden afgezegd of opgeschort. “Ik ben hard geweest”, erkent Verlinde. “Maar ik heb het wel fair willen doen allemaal. Ik kan alleen harde besluiten nemen als ik het kan verdedigen met de beste argumenten.” Hij koos ervoor de twee vaste theaters voor het publiek weer een herkenbaar signatuur te geven: het Beatrixtheater is het ‘feesttheater’, in het Circustheater zijn de grote familievoorstellingen te zien. In Utrecht kwamen hits als The Bodyguard en On Your Feet, in Scheveningen oogstte Stage succes met Beauty and the Beast en The Lion King.

“We hebben in Nederland een fantastische musical-fanbase”, prijst Verlinde. “Maar alleen op die basis kan je geen bedrijf runnen. Je moet altijd blijven zoeken naar nieuw, ander publiek om per jaar minstens 1,2 miljoen kaartjes te verkopen. Bij bijvoorbeeld The Lion King is dat heel erg gelukt; daar trekken we inmiddels een enorm gemêleerd, nieuw publiek. Je hoopt dat de mensen dan toch denken ‘goh, leuke avond, laten we dat nog eens een keer gaan doen’.” Voor het derde jaar op rij zit Stage in de lift; voorstellingen lopen zelfs zo goed dat een aantal nieuwe producties, zoals Lazarus, op de lange baan is geschoven.

Over zijn afscheid van Boulevard, het programma nieuwe stijl en de huidige situatie bij RTL zegt Verlinde liever niets meer. “Ik weet hoe dat gaat, dan wordt dát meteen weer hét verhaal”, lacht hij. De producent mist soms wel eens de journalistieke kant van zijn tv-optredens. Over de #MeToo-affaire had hij absoluut een mening bijvoorbeeld: “De nadruk ligt wel héél erg op de entertainmentsector. Over dit soort excessen in de bankensector, de krantenwereld of de politiek hoor je nauwelijks iets.” En okay, het vleit hem best wel dat hij steeds vaker hoort dat mensen “hem toch wel missen. Daar had ik de afgelopen vijftien jaar nóóit van durven dromen.”

 

BuzzE

 

 

Tags

ALBERT VERLINDERTL BOULEVARD

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck