Arjan Snijders: FM minder interessant voor jongeren na veiling

Nu radiozenders SLAM! en Sublime uit de ether verdwijnen, zullen de commerciële zenders een stuk minder interessant zijn voor jongeren. Dat stelt radiokenner en mediajournalist Arjan Snijders in een reactie op de uitkomst van de veiling van de negen beschikbare FM-frequenties.
De verwachting is dat DPG Media in september met radiozender Joe op de ether komt. “Dat zal een beetje lijken op muziek die onder meer al gedraaid wordt op Radio 10. Voor jongeren is er niet meer zoveel te halen. Want SLAM! valt eruit, KINK komt er niet bij en Sublime gaat weg. De muzikale variatie is eigenlijk wel klaar”, zegt Snijders, die zelf ook als dj te horen is op Radio Veronica, tegen het ANP. Hij is “uiteraard” blij dat het radiostation op de FM te horen blijft. “Zeker, via de FM blijft toch het leukst.”
Dat er geen grote buitenlandse partij bij is gekomen, noemde Snijders een verrassing. En ook de komst van nieuwkomer Financial News Radio had hij niet verwacht. Volgens hem is het nu de vraag wat die zender gaat doen. “Ze doen alsof ze heel serieus een nieuwszender voor jonge mensen willen starten maar dat is tegenstrijdig. Want niet veel jongeren luisteren naar het nieuws op de radio.” Snijders wijst er ook op dat BNR zich momenteel ook al op financieel nieuws richt. “Het is een niche binnen een niche”, stelt hij.
De nieuwkomer gaat uitzenden op de kavel waarop nu Sublime FM nog te horen is. Het is volgens Snijders ook nog maar de vraag hoe haalbaar het plan van Financial News Radio is, zeker omdat er al een andere speler is. En naar zijn weten is er ook “niet gehengeld naar bekende namen in de sector.” Mogelijk zal de zender weer verkocht kunnen worden aan een partij die nu geen FM-pakket heeft bemachtigd.
BuzzE