Armin van Buuren heeft speciale band met Chinese fans

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Armin van Buuren reist half november af naar China, waar hij maar liefst tien shows zal geven. En daar blijft het volgens de dj niet bij. “Er ligt daar nog een enorme markt.”

“Geen wonder ook dat steeds meer dj’s in China willen draaien”, vertelt de dj, die het land in 2004 voor het eerst bezocht, tijdens zijn ADE-keynote speech Armin van Buuren: My China. “Toen was dancemuziek relatief nieuw, maar nu is het echt ’the place to be’. Het is een cultuur geworden. Steeds meer mensen staan open voor dancemuziek.”

Van Buuren was in 2016 de eerste dj ter wereld met een soloshow in China. Eind dit jaar staat hij voor de tweede keer op rij op het podium tijdens ISY Music Festival in Sanya. De Leidenaar heeft sinds dat eerste optreden een grote schare Chinese fans en onlangs kwamen de eerste streamingopbrengsten binnen. “Die waren behoorlijk”, zegt een trotse Armin. “Als dat zich doorzet, betekent dat een doorbraak in de muziekwereld. Moet je je voorstellen. Als een van de grootste landen ter wereld onze muziek gaat consumeren, opent dat enorm veel mogelijkheden.”

Energie

Armin kijkt ernaar uit om over een paar weken terug te gaan naar “een van de beste landen om te spelen”. Niet alleen omdat alles er zo goed georganiseerd is, het netjes is en de mensen zo aardig zijn. “Ze staan heel erg open voor mijn muziek. Er is een speciale band tussen mijn muziek en de Chinezen. Sommige nummers doen het soms beter daar dan hier”, zegt hij over het nummer Be in the Moment, dat vorig jaar uitkwam. Lachend: “In het begin maakte ik de fout om Chinese muziek te draaien. Nou dat was geen goed idee. Nu draai ik geen andere sets meer dan ergens anders.”

Verschillen tussen zijn Chinese fans en fans in andere delen van de wereld zijn er wel. “Ze gedragen zich vrijer en gaan echt los op de muziek. De energie in de zaal is echt fantastisch. Het is voor hen nog allemaal wat nieuwer, dat merk je wel. Het is heel gaaf om te zien hoe enthousiast ze zijn.”

Armin mag dan populair zijn in het Aziatische land, een aantal lokale dj’s kan het volgens Armin internationaal ook ver gaan schoppen. Maar doorbreken in het buitenland is voor hen niet makkelijk. En dat heeft vooral te maken met de taal, zegt de Leidenaar. “Chineestalige nummers zijn een stuk moeilijker te exporteren naar het buitenland. Dat werkt in hun nadeel. Daarom focussen ze zich vaak eerst op hun eigen land. Een thuiswedstrijd is toch altijd makkelijker. Maar gelukkig gaat een steeds groter deel Engelstalig.”

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck