Augmented reality krijgt belangrijke rol tijdens songfestival

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

De kijkers van het Eurovisie Songfestival kunnen zich opmaken voor nieuwe technische hoogstandjes. Voor het eerst wordt tijdens de uitzending op grote schaal augmented reality toegepast, zo verklapte podiumontwerper Florian Wieder in gesprek met het ANP.

“In Nederland is de techniek daarvoor heel ver gevorderd en ik wilde daar altijd al iets mee doen”, zegt de Duitser. “Wat je hier in de zaal met je eigen ogen ziet is één, maar daarna komt er nog een laag overheen. Met augmented reality kunnen we straks extra illusies creëren die je alleen op tv kunt zien. Dus eigenlijk kan je het songfestival het beste op tv zien”, lacht hij.

Volgens Wieder, die al voor de zevende keer verantwoordelijk is voor het ontwerp van het songfestivalpodium, wordt het spectaculair. “We hebben het tijdens de vorige editie in Tel Aviv ook toegepast maar heel klein. Nu wordt het echt veel groter en belangrijker.”

Aparte werelden

Aan het design van het podium heeft Wieder niets meer veranderd na de afgelasting van vorig jaar. De set was al helemaal klaar. “Dat was goed zoals het was dus dat hoefde niet meer te veranderen.”

Regisseur Marnix Kaart gaat ondanks de vaste elementen die bij het songfestival horen zoveel mogelijk proberen een eigen stempel op de uitzendingen te drukken. “Ik denk dat we dat wel neer kunnen zetten en dat gaan we ook doen tijdens de optredens van Davina Michelle en Duncan Laurence. We gaan allemaal aparte werelden creëren in Ahoy. Daar hebben we alle vrijheid.”

Moment suprême

Wat het moment suprême in de show is, kan Kaart nog niet zeggen. “Er komen meerdere momenten waarvan ik hoop de de kijker denkt: oh wauw, dat ziet er wel heel vet uit.”

Voor Kaart en zijn team begint komende week het grote werk. “Maandag beginnen de eerste repetities en dan is het 21, 22 dagen lang buffelen. Zeker in de finaleweek.”

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck