Bas Smit onder vuur: ‘Vorm van oplichting’
Het imago van Bas Smit krijgt opnieuw een flinke deuk. Hij ligt onder vuur na het promoten van de HappyFlops-slippers, die volgens hem van 'Zweedse topkwaliteit' zijn. In werkelijkheid zou het gaan om goedkope slippers die je voor drie euro op Temu kan kopen.

Wie Bas Smit op social media volgt, ziet het al weken voorbijkomen: de reclame over de HappyFlops. Volgens hem zijn de slippers van topkwaliteit en lopen ze fantastisch. Maar in een groot artikel van de Telegraaf kwam naar voren dat het gaat om een dropshipper. ,,En daarmee is het toch een vorm van oplichting”, zegt Victor Vlam in zijn podcast Victor Duidt TV. Volgens Vlam worden de slippers verkocht voor vijftig euro, terwijl ze feitelijk goedkope exemplaren uit China zijn. ,,Dat zal vermoedelijk de reden zijn waarom veel klanten ontevreden zijn.”
Vijftig euro
Bas spoort zijn volgers aan om niet één, maar meerdere paren te kopen, bijvoorbeeld in verschillende kleuren. Vlam vindt het bedrag fors: ,,Ik kan me niet herinneren dat ik ooit vijftig euro voor slippers heb uitgegeven. Maar ze moeten dat bedrag vragen omdat een groot deel van de kosten naar influencers zoals Bas gaat.” Volgens hem zou het voor Smit zomaar om een bedrag van rond de ton kunnen gaan.
Volgers genept
De vraag is of Bas zich druk maakt om de kwaliteit. „Ik denk dat hij er heel zakelijk in zit”, aldus Vlam. ,,Dit soort producten promoten is niet goed voor je imago, want volgers kunnen balen als jij ze een slecht product aansmeert. Maar daar staat tegenover dat je er financieel flink voor gecompenseerd wordt.”
Vlam wijst op het dubbele van het influencersbestaan. ,,Dezelfde slippers hadden mensen voor drie euro kunnen kopen in plaats van vijftig. Wie voor het verhaal van Bas viel, is dus echt genept. Maar kennelijk zijn er veel mensen wel voor gevallen.”
LEES OOK:
Aangifte tegen Bas Smit?