BBC betaalt 1,5 miljoen voor bedrog Diana-interview

BBC betaalt voor bedrog Diana-interview
Door: Charlotte Wijnen
16-08-2021

Er moet meer dan 1,5 miljoen dollar door de BBC betaald worden naar aanleiding van het Panorama-interview met prinses Diana. Het geld gaat naar goede doelen dat wordt uitgekozen door de koninklijke familie.

Tekst gaat verder onder advertentie
   

Primeur

De BBC-verslaggever Martin Bashir loog om de primeur van 1995 te krijgen. Een onderzoek door voormalig rechter Lord Dyson wees uit dat de verslaggever met neppe informatie het vertrouwen van Diana won.

Het interview is eind 1995 uitgezonden door Panorama en was een enorme primeur voor de BBC. Nooit eerder had een royal in zulke openhartigheid gesproken over het leven in de koninklijke familie.

Diana en Charles uit elkaar

In het interview vertelt Prinses Diana openhartig over haar gestrande huwelijk en de affaire van prins Charles met Camilla Parker-Bowles. Het was Bashirs grote doorbraak en Diana en Charles gingen kort erna officieel uit elkaar.

Prins William, de zoon van Diana, haalt hard uit naar de Britse omroep. De BBC droeg met het interview met zijn moeder bij aan ‘haar angst, paranoia en isolement’. Daarnaast heeft het de relatie van zijn ouders verslechterd.

Fout erkend na 25 jaar

Het schandaal is 25 jaar geleden aan het licht gebracht, maar begin dit jaar erkent de omroep pas de fout. Eerder verwees de BBC naar een handgeschreven briefje van Diana dat ze vorig jaar terugvonden, waarin ze schreef dat ze heel tevreden was met het interview.

De betaling van 1,5 miljoen is inclusief de gemaakte winst van 1,15 miljoen dollar door verkoop van de wereldwijde rechten. Het overige bedrag zijn herstelbetalingen. De BBC en Kensington Palace hebben geweigerd te reageren, meldt Daily Express.

Meer DenD