Bioscopen: er waren geen specifieke doelgroepen die achterbleven

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp

Bezoekers van alle leeftijden wisten de Nederlandse bioscopen in 2022 weer beter te vinden dan tijdens de coronaperiode. Er waren geen specifieke doelgroepen die achterbleven, zoals bijvoorbeeld ouderen. Dat meldt voorzitter Ron Sterk van de Nederlandse Verenigingen van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF). “Er was geen specifieke doelgroep die de weg naar de bioscopen niet wist te vinden”, aldus Sterk.

Toch hadden de bioscopen gehoopt meer bezoeken te trekken dan de 25 miljoen kaartjes die nu werden verkocht. “Uit onderzoek bleek dat bezoekers, toen alle coronarestricties waren opgeheven, heel veel in moesten halen”, legt Sterk uit. “Mensen wilden elkaar weer zien, men wilde naar festivals en evenementen waar je veel kan bijpraten. Dat is natuurlijk niet iets dat je tijdens een filmvertoning doet. Inmiddels zijn de bioscopen weer veel meer ’top of mind’ bij het publiek.”

Bovendien was het filmaanbod, zeker na de zomervakantie, relatief matig, erkent Sterk. “De blockbusters deden het heel goed. Maar je merkt dat de filmsector in de breedte echt last heeft gehad van de coronacrisis: producties werden stilgelegd of gecanceld, de nabewerking duurde langer dan gepland. Dat hebben we dit jaar in het aanbod echt gemerkt in de bioscopen.”

De voorzitter van de NVBF denk en hoopt dat het bioscoopbezoek in 2023 verder aantrekt. “Qua aanbod wordt dit een veel diverser jaar dan 2022”, voorspelt hij. “Er zijn in de breedte meer interessante titels, we denken dat dat echt het verschil gaat maken.” Bovendien gaan de bioscopen inzetten op en investeren in de ervaring om het filmkijken heen. “Als theaters gaan we nóg meer ons best doen om te zorgen dat alle omstandigheden waarin mensen de film komen kijken perfect zijn: van het geluid en het beeld tot de schone toiletten. Het perfectioneren van de service is één van de zaken waarmee we bioscopen nog aantrekkelijker hopen te maken.”

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • Dirck

Deze site gebruikt trackingtechnologieën. Je kunt ervoor kiezen om deze technologieën te accepteren of te weigeren.