Commerciële omroep: minder reclame NPO positief

HILVERSUM – De commerciële omroepen vinden het een goed idee dat de reclame op de NPO wordt ingeperkt. De omroepen vinden de huidige constructie en de “dubbele inkomstenstroom” van de publieke omroepen namelijk oneerlijk, zegt de Vereniging voor Commerciële Omroepen (VCO) maandag in een reactie op het plan van minister Arie Slob (Media) om voor 20.00 uur geen reclame op de zenders te hebben.

Volgens onder meer Talpa en RTL heeft ook het publiek baat bij de verandering. “De bekendgemaakte plannen zullen de positie van deze Nederlandse mediapartijen versterken en de NPO een betere context geven om de kerntaken te vervullen. Door een eerlijke marktwerking komt er ruimte die het Nederlandse publiek ten goede komt. Dat de politiek hierin nu een concrete stap zet, is te prijzen en noodzakelijk om een divers, innovatief en gezond medialandschap voor de langere termijn zeker te stellen”, aldus de VCO.

Wat de details en financiële impact van de plannen zijn, zal volgens de VCO moeten blijken. “Uiteindelijk is het van belang om ook verder door te denken en praten over de onhoudbare situatie dat private mediapartijen moeten concurreren met een publiek orgaan.”

Slob deelde vrijdag zijn plannen voor de publieke omroep. Naast het inperken van reclames wordt NPO 3 meer een plek voor regionaal nieuws. De NPO was na een eerste blik op de plannen nog niet overtuigd. “De maatregelen kunnen leiden tot opnieuw een grote bezuiniging, die onze hele programmering en programmamakers hard zal gaan raken. De mediaplannen van het kabinet bieden helaas niet de gehoopte langetermijnzekerheid voor een stabiele publieke omroep voor iedereen”, liet NPO-voorzitter Shula Rijxman weten in een reactie.

 

BuzzE