Commissariaat voor de Media opent meldpunt voor kinderen
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft meldpunt De Klachtenknop geopend speciaal voor kinderen. Zij kunnen een anoniem tipformulier invullen wanneer ze denken dat een influencer reclame maakt zonder dit duidelijk te benoemen, zo schrijft het CvdM op de website.
“Een van de focusthema’s van het Commissariaat is een veilige online omgeving voor jongeren. Ons nieuwe meldpunt voor kinderen draagt daaraan bij. Dankzij hun tips kunnen wij nog beter toezicht houden op de vermenging van content en commercie”, schrijft commissariaat-voorzitter Amma Asante.
Het Commissariaat houdt sinds 2022 toezicht op influencers. Ze moeten zich houden aan de regelgeving uit de Mediawet. Daarin staat dat wanneer influencers betaald krijgen voor een post of video, dit duidelijk vermeld moet worden.
Het meldpunt voor kinderen is gelanceerd in het kader van de Week van de Mediawijsheid van 7 tot en met 14 november, maar blijft ook na die week open.
BuzzE





