Consumentenbond: ‘AI-overzicht’ Google niet per se betrouwbaar
AMSTERDAM (ANP) – Wie een zoekopdracht intikt in Google, krijgt sinds kort vaak een zogenaamd ‘AI-overzicht’ gepresenteerd. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat deze kant-en-klare antwoorden geregeld rammelen.
De bond stelde Google honderd complexe vragen over consumentenrecht, gezondheid, voeding en duurzaamheid. Bij zeventig vragen gaf de zoekmachine een AI-antwoord. Twintig daarvan waren te commercieel, te stellig, te ongenuanceerd of achterhaald, aldus de bond. Google gaf bijvoorbeeld advies over het boeken van een duurzame cruise, terwijl cruises heel vervuilend zijn. En Google kwam met een stappenplan voor skypen met Amerika, terwijl Skype al een paar maanden uit de lucht is.
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond vindt dit een “kwalijke” situatie, “zeker als de antwoorden niet kloppen”. Bovendien wijst de bond erop dat het genereren van de AI-antwoorden veel meer energie en meer CO2-uitstoot kosten dan een ‘ouderwetse’ zoekvraag.
De bond zegt te snappen dat gebruikers de AI-antwoorden wel handig vinden, maar roept hen op deze teksten niet blind te vertrouwen en altijd zelf meer bronnen te checken. Google moet gebruikers de mogelijkheid geven de AI-optie uit te zetten, vindt de bond.
ANP





