Creatief directeur trots op ‘veelzijdige’ Zwarte Cross

De Zwarte Cross is meer dan een festival dat één keer per jaar plaatsvindt, namelijk ook een combinatie van initiatieven die mensen én de regio bindt. Dat zegt creatief directeur Rens den Hartog tegen het ANP voorafgaand aan de 25e editie van het evenement dat donderdag van start gaat.
Een goed voorbeeld van de veelzijdigheid van de Zwarte Cross is volgens Den Hartog de virtual reality-ervaring die mensen dit jaar op het terrein kunnen hebben, waarmee ze even in de schoenen stappen van iemand met dementie. “Hoe het precies werkt wil ik zelf ook ervaren”, zegt hij. “Maar dat is wel wat ons festival uniek maakt; de combinatie van motorcross, muziek, theater en dit soort maatschappelijke initiatieven.”
En dat gaat dus verder dan alleen de vier festivaldagen, stelt de creatief directeur. Zo is de organisatie bijvoorbeeld betrokken bij Stichting Pak An. “Daarmee geven we jonge ondernemers de kans om zich te ontwikkelen”, zegt Den Hartog. “We hebben de Achterhoekse vlag samen met een ontwerper bedacht”, somt hij verder op. “En de talententuin, daar helpen we talenten zich te laten zien en presenteren. Dat maakt ons best wel uniek ten opzichte van andere festivals.”
Familie
Wat het gevoel bij de Zwarte Cross volgens Den Hartog ook tekent is de familiedag die ze net achter de rug hebben, waarbij familie van iedereen die aan het evenement werkt een kijkje mag komen nemen op het terrein. “Er zijn een paar mensen hier al een paar weken heel druk mee en die kunnen dus thuis weinig betekenen”, licht hij toe. “Ik ben dan zelf ook heel trots op waar we hier mee bezig zijn, dat is heel leuk.”
Met ook nog leden van verenigingen, clubs en buurtschappen die voor een bijdrage aan de kas bardiensten draaien, speelt de regio een belangrijke rol binnen de Zwarte Cross. Maar met inmiddels jaarlijks meer dan 200.000 bezoekers is het evenement veel groter dan dat. “We zijn natuurlijk ontstaan vanuit de Achterhoekse cultuur”, zegt Den Hartog. “Maar inmiddels een van de grootste festivals van Nederland waar ook veel mensen vanuit het westen naartoe komen.”
Signaal
De Zwarte Cross wil volgens hem dan ook “uitstralen dat iedereen welkom is”. Althans, bijna iedereen. Zo bleek uit een statement dat de organisatie maandag naar buiten bracht over bezoekers “die gedrag vertonen dat niet bij de Zwarte Cross past. We willen heel duidelijk laten zien dat een kleine groep niet welkom is”, licht Den Hartog toe. “Er heerst bij sommige mensen een bepaald beeld dat alles zomaar zou mogen en kunnen op de Zwarte Cross.”
Er was volgens de creatief directeur al langer het besef binnen de organisatie dat zaken als vandalisme, racisme en (seksueel) wangedrag aandacht verdienden, “maar het afgelopen jaar hebben we een speciale werkgroep opgericht. Daardoor heeft het extra aandacht”, legt hij uit. “En het geeft ook een signaal af naar andere bezoekers die zich wel gedragen, dat dit niet kan en dat er iets van gezegd mag worden. Dat is mooi.”
BuzzE