Cultuurmiljoenen naar publiekscampagnes, makers en jongeren

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

De structurele investeringen in cultuur, bedoeld om de sector na de coronacrisis weer te herstellen, gaan onder meer naar publiekscampagnes, de arbeidspositie van makers en het cultuuraanbod voor jongeren. Het gaat dit jaar om 135 miljoen euro, dat in de komende jaren oploopt naar 170 miljoen euro, meldt staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media). De investering was al afgesproken in het regeerakkoord.

De cultuursector is hard geraakt door de coronacrisis en lag twee jaar lang grotendeels stil. Veel makers hebben de sector vaak noodgedwongen verlaten en ook de bezoekersaantallen zijn niet zo hoog als ze ooit waren, schrijft Uslu. Om het publiek weer terug te laten keren naar de theaters of musea, komt het kabinet met publiekscampagnes.

Ook komt er 20 miljoen euro voor makers om nieuwe producties op te zetten. Verder trekt het kabinet 12,5 miljoen euro uit voor Nederlandse drama-, animatie-, en documentaireseries. Om startende cultuurmakers te helpen, die vanwege corona bijvoorbeeld niet hun eerste voorstelling of concert konden geven, komt het kabinet met een”impuls” van bijna 10 miljoen euro voor hen. Daarvan wil Uslu via zes fondsen hen alsnog de kans geven om een podium te vinden en een netwerk op te bouwen.

Experimenteren

Voor jongeren investeert het kabinet ruim 19 miljoen euro, voor bijvoorbeeld oefenruimtes voor bandjes of plekken waar “jongeren zich kunnen ontwikkelen en experimenteren op het gebied van theater, dans, muziek en spoken word”. Verder wil Uslu met gemeenten “goed doordenken hoe wij het lokale cultuurklimaat voor jongeren kunnen ondersteunen”.

Daarnaast kunnen makers een lening krijgen tegen een lage rente, zodat zij kunnen investeren in projecten en producties. Hier stelt het kabinet 15 miljoen euro voor beschikbaar.

Zware klappen

Bovendien wil het kabinet dat meer zzp’ers in dienst kunnen. Uslu wil dat werkgevers gezamenlijk freelancers kunnen aannemen en trekt daar 10 miljoen euro voor uit. Ook wordt gekeken hoe het kabinet zelfstandigen tegemoet kan komen in de kosten voor bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheids- of pensioenverzekering.

“Zonder cultuur wordt het leven schraal, dof en bleek”, aldus Uslu. Met het plan hoopt de staatssecretaris dat de cultuursector kan herstellen van de “zware klappen” van de coronacrisis. Hoe de komende jaren het uiteindelijke bedrag van 170 miljoen euro besteed gaat worden, zal ze in een brief na Prinsjesdag melden.

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck