Databureau rangschikt songfestivalwinnaars op karakter en gevoel

Statistiekbureau Gracenote heeft alle winnende songfestivalnummers uit de geschiedenis geanalyseerd en ingedeeld op karakter en gevoel. Het onderzoek concludeert dat de liedjes de afgelopen 25 jaar diverse gevoelens opriepen en dat de winnende nummers steeds energieker zijn geworden ten opzichte van de periode voor 1998.
De meest populaire categorie is ‘vurig’, volgens Gracenote kunnen vijf nummers sinds 1998 als dusdanig worden geclassificeerd. Dana International was met Diva in 1998 namens Israël de eerste die met een vurig nummer het songfestival wist te winnen. Oekraïne deed dat sindsdien twee keer, in 2016 en 2022. In totaal wonnen de afgelopen 25 jaar 13 verschillende soorten liedjes, variërend van romantisch en sentimenteel tot ruig en uitdagend.
In de periode tot 1997 was het winnende nummer vaak een opbeurend liedje, zoals Waterloo van ABBA (1974) en Dinge-dong van Teach-In, de Nederlandse inzending van 1975. In 2019 was Duncan Laurence met Arcade de laatste Nederlandse winnaar van het Eurovisie Songfestival. Volgens Gracenote kan dit nummer worden gezien als een vrij donker en smachtend liedje. Ook J’aime la vie van de Belgische Sandra Kim uit 1986 valt in deze categorie.
Ook de nummers van dit jaar zijn door Gracenote geanalyseerd en ingedeeld in de categorieën. Burning Daylight van Mia Nicolai en Dion Cooper, de Nederlandse inzending van dit jaar, is volgens het statistiekbureau een redelijk positief en bemoedigend nummer. Zweden, dat bij de bookmakers bovenaan staat, heeft met Loreen’s nummer Tattoo een energiek en stimulerend liedje ingestuurd.
BuzzE