Showbizz-expert Vanessa Bontje: De weldoordachte strategie van De Mol

Vanessa vindt iets over de strategie van de Mol
Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Vanessa Bontje

Sinds de bom die The Voice heet, afging in medialand tuimelen bekende Nederlanders over elkaar heen om ook maar íets in de lijn van ‘how to make this about me’ te roepen. Hoewel grensoverschrijdend gedrag in alle vormen liefst in de kiem moet worden gesmoord, hoor je dan ook steeds vaker dat mensen ,,het nou wel weten met die Voice”. In de wirwar van meningen, verhalen en emoties zie ik duidelijk de strategie die John de Mol en consorten hebben gekozen.

Allereerst vond ik het opvallend hoe snel voormalig De Mol-zwager Jeroen Rietbergen kwam met een uitgebreid statement, waarin hij ruiterlijk toegaf de fout in te zijn gegaan. Meerdere malen. En dat terwijl de uitzending van BOOS nog niet eens was geweest!

Wie denkt dat Rietbergen die publiekelijke biecht zelf heeft bedacht, denk ik uit de droom te kunnen helpen. Want zoals ik het altijd heb gezien en begrepen: je kunt de familie De Mol van een hoop betichten, maar niet dat er veel aan het toeval wordt overgelaten. Het boetekleed van Rietbergen dat zo groot was dat hij er bijna heel Nederland mee kon bedekken, kwam de De Mollen in elk geval heel goed uit.

In een poging om de vernietigende publieke opinie wat te temperen en wellicht te downplayen wat er allemaal was gebeurd, gaf Rietbergen aan dat een en ander zich in het verleden had afgespeeld. Daarnaast schreef hij in therapie was geweest en dat hij destijds tijdelijk afstand had genomen van Linda.

Gekweld en verdrietig
Het verbaasde me dan ook niet dat de gekwelde, verdrietig achtergebleven Linda de Mol haar relatie verbrak en in een eigen verklaring uitvoerig beschreef in wat voor nachtmerrie zíj terecht was gekomen. Iets wat fans van Linda hun grote heldin, die zichzelf graag ziet als de Nederlandse Oprah Winfrey, natuurlijk allerminst gunden.

Eén dingetje zag Linda over het hoofd: het niet benoemen van de slachtoffers. Dat was pr-technisch toch wel een uitglijder, die maar zelden bij De Mol wordt gemaakt en wellicht is te danken aan een gebrek aan empathisch vermogen. Dus: daar kwam statement twee, waarin de eerder genegeerde groep wél een eervolle vermelding kreeg.

Imagoschade
Wat u hierboven leest, is in mijn beleving allemaal onderdeel van de strategie van De Mol: Jeroen Rietbergen gaat boeten voor de imagoschade die Linda door zijn walgelijke gedrag opliep. Linda, die wist van de misdragingen van haar partner, moet vrijuit gaan om zo min mogelijk gezichtsverlies voor de familie hebben. Daarvan was het feit dat hij zelf al van boord ging voordat Tim Hofman de onfrisse zaken op YouTube uit de doeken deed, in mijn ogen een goed voorbeeld.

Vuur aan de schenen
Toen was er die eerste uitzending van Johnny de Mol, die na een lange kerstvakantie in het buitenland nota bene te midden van het tumult weer ging beginnen met zijn talkshow HLF8. Het was de ooit zelf misbruikte journaliste Catherine Keyl die hem, in zijn eigen talkshow, het vuur na aan de schenen legde. ,,Onbehoorlijk van haar!” riep de een. ,,Waarom valt ze hem zo aan? Hij kan er toch niets aan doen?” schreeuwden anderen.

Met open ogen tuinden ze erin: allemaal strategie. Bij De Mol wordt niets, maar dan ook niets aan het toeval overgelaten. Dus dat Keyl er zat om junior daar ongemakkelijk te maken, was part of the show. Het resultaat: Johnny is de held van de familie en de show, die voordien matig werd ontvangen, schoot met de kijkcijfers door het dak.

Tussenstand is nu naar mijn mening: verdrietige Linda kan straks een doorstart maken in haar presentatie-, acteer- en bladenmakerscarrière. Johnny blijft voorlopig op zijn sokkel staan en heeft als zogenaamd ‘verbeterde versie van zijn vader’ de gunfactor bij het publiek. Grote John blijft voorlopig nog wel eventjes het stootkussen van de familie, want ‘mij krijgt toch niemand klein’ vermoed ik zijn gedachtengang.

Tags

JOHN DE MOLJOHNNY DE MOLLINDA DE MOLTHE VOICE OF HOLLAND

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck