Gesprek fans en RM hoogtepunt viering jubileum eerste single BTS

Het is deze week tien jaar geleden dat de debuutsingle van K-popsensatie BTS uitkwam. De afgelopen dagen stond de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul bol van de activiteiten rond Bangtan Boys. Hoogtepunt van de viering is het gesprek dat bandlid RM zaterdagavond zal hebben met fans. Het event in een park bij de rivier Han in Seoul wordt live uitgezonden.
Op 13 juni 2013 kwam No More Dream uit; de eerste single van RM (Kim Nam-joon), Suga (Min Yoon-gi), J-Hope (Jung Ho-seok), Jin (Kim Seok-jin), Jimin (Park Ji-min), V (Kim Tae-hyung) en Jungkook (Jeon Jung-kook). De zeven leden hadden er toen al een loodzware opleiding tot popidool opzitten, mogelijk gemaakt door Big Hit Entertainment. Dit entertainmentbedrijf gaat tegenwoordig door het leven als Hybe Corporation. De single bleek de opmaat voor een zeer succesvolle loopbaan. Niet alleen in Zuidoost-Azië maar ook in Amerika en Europa.
“Het gonst al de hele maand van activiteiten rond het jubileum”, vertelt Flora Smit, onderzoeker Koreastudies aan de universiteit van Leiden en K-popkenner aan het ANP. Afgelopen dinsdag gingen officiële postzegels van de band in de verkoop. Het nationale postbedrijf Korea Post heeft een set van tien postzegels uitgebracht. Vorige maand gingen ze in de voorverkoop en binnen drie uur waren de 120.000 setjes al uitverkocht. Op straat is behoorlijk veel paars te zien – de kleur van BTS – en er worden allerlei activiteiten georganiseerd voor de veelal buitenlandse fans van de zevenkoppige formatie. Volgens Smit, die inmiddels weer in Nederland is, was het opvallend dat er zoveel internationale gasten in de hoofdstad waren. Dat had volgens haar ook wel te maken met het opheffen van de coronamaatregelen, maar dat veel mensen toch op de festiviteiten rond BTS af zijn gekomen is wel duidelijk. In Seoul wordt daar ook handig op ingespeeld. Zo zijn er speciale BTS-tours langs plekken die belangrijk zijn voor de groep en hangen in toeristencentra grote posters van de band.
Soft power move
“De autoriteiten zijn maar wat blij met BTS als ambassadeurs voor Zuid-Korea”, zegt Smit. “K-pop is inmiddels uitgegroeid tot een ‘soft power move’ voor het land. Dat is eigenlijk al twintig jaar zo, maar dankzij BTS heeft het genre de laatste tien jaar een internationale vlucht genomen. Daar wordt natuurlijk flink gebruik van gemaakt. Als je zo’n prachtig plaatje hebt van het land, dan wordt natuurlijk alles prachtig.” Het gaat volgens de K-popdeskundige dan niet alleen om de muziek. “Fans willen het eten eten dat BTS eet, ze willen de kleding die de jongens dragen dragen en ze willen dezelfde smartphone als de bandleden. BTS is ideaal om Zuid-Korea cultureel op de kaart te zetten.”
Met het nieuwe nummer Take Two viert BTS het jubileum van hun eerste single. De band houdt tot 2025 een strak geregisseerde pauze. Dat heeft te maken met de dienstplicht die de leden moeten vervullen, maar het geeft de muzikanten ook de ruimte om zichzelf te ontwikkelen, weet Smit. De nieuwe single is dan ook ver van tevoren opgenomen om de interesse in de band levend te houden. Mogelijk voor een succesvolle rentree in 2025.
BuzzE