Het geheime plan van Max Verstappen voor Zandvoort

Max Verstappen
Door: Jos La Grande
01-09-2021

Precies anderhalf jaar nadat Max Verstappen met good old
Jan Lammers het circuit van Zandvoort heropende zal hij het rubber van het asfalt trekken. Op die 5de maart 2020 reed Holland’s hoop voor het eerst wat rondjes op het vernieuwde circuit dat duidelijk zijn goedkeuring kon wegdragen. 

„Ik ben heel positief, ik vond het al een super mooi circuit, maar ik denk dat die banking (vrij vertaald: helling, red.) er toch wel een nieuwe dimensie aan toevoegt”, zei hij verwachtingsvol. 

Prins Bernhard

Het circuit van Zandvoort is nieuw leven ingeblazen door prins Bernhard van Oranje. Die vatte samen met zijn zakenpartner in 2016 het plan op om de opmars van ‘onze eigen Max’ extra luister bij te zetten door het circuit, dat al tientallen jaren geen GP meer had gezien, opnieuw geschikt te maken voor F1-races. 

Om de klus te klaren werd circuitbouwer Jarno Zaffelli ingezet. Met een leger harde werkers uit zijn bedrijf Dromo Circuit Design nam hij Zandvoort grondig onder handen. Een klus die hem wel was toevertrouwd, nadat hij eerder zijn tanden zette in de circuits van Imola en Silverstone. 

Zandvoort

Inhaalacties

Zaffelli is trots op de door Dromo geleverde baan. „Ik verwacht een hoop inhaalacties op Zandvoort. Het wordt heel uitdagend en fantastisch om te rijden. Coureurs zullen hier sneller fouten maken dan op andere ciruits. Op een minder uitdagende baan is de kans op fouten kleiner en zul je dus minder kans hebben om van een fout te profiteren.”

Aanvankelijk was Zandvoort voor Zaffelli een spoedklus die in slechts vier maanden geklaard moest worden. Amper was de laatste hand eraan gelegd, of corona golfde over de wereld. Net zoals alle andere grote evenementen moest de Grand Prix worden uitgesteld. „Het was jammer, maar veiligheid gaat voor”, zegt Zaffelli op Racingnews365.nl. 

Nieuwe vriendin

Terwijl de wereld zuchtte onder de coronapandemie had Max alle tijd voor zijn nieuwe vriendin Kelly Piquet. Zij zouden sinds eind 2020 een stelletje zijn, maar details daarover houden ze zorgvuldig voor zichzelf. Een en ander zou ermee te maken kunnen hebben, dat Kelly eerder een relatie had met een van Max’s tegenstanders: Daniil Kvyat. Kelly, die als dochter van drievoudig F1-wereldkampioen Nelson Piquet geen onbekende is in pitboxen, had sinds 2017 met Daniil een relatie. Twee jaar later, op 27 juli 2019, beviel Kelly van hun dochtertje, Penelope. Dat prille gezinsgeluk werd verstoord door de breuk amper een paar maanden na de geboorte van de kleine meid. 

Breuk

Een goed ingevoerde racesite meldde rond de kerst in 2019 dat de breuk een feit was, hetgeen begin 2020 pas werd bevestigd. En niet veel later verscheen daar Max met Kelly aan de start. Extra pijnlijk in dit verhaal is wellicht een oude wond van Daniil die nog maar eens open werd gereten: in 2016 werd hij stante pede vervangen bij Red Bull door de toen 18-jarige Max. 

Daniil zou onder de druk om te moeten presteren hebben geleden en werd zonder pardon gedegradeerd naar Toro Rosso. Bij dat ‘juniorenteam van Red Bull’ konden rijders zich gaan voorbereiden op het echte werk door er zoveel mogelijk vlieguren te maken. Maar bij Daniil ging het andersom: hij werd van het vlaggenschip gehaald en moest plaats maken voor Max, die later dat jaar als jongste F1-coureur een GP-zege binnenhaalde…

Tweede viool

Ondertussen is Max niet alleen gelukkig in de liefde, maar óók in het spel. Na verschillende aanpassingen aan zijn racebolide lijkt de tijd van tweede viool spelen definitief verleden tijd. Het team van Mercedes heeft niet langer het monopolie op de plaatsen 1 en 2 van het podium. Red Bull is, zowel met Max als met zijn kompaan Sergio Perez, een tegenstander geworden om rekening mee te houden.

Met deze ontwikkelingen binnen de racerij wordt de race in september op Zandvoort met extra groot enthousiasme tegemoet gezien. Om te voorkomen dat er een verkeersinfarct gaat ontstaan in de kustplaats die slechts is toegerust met twee toegangswegen heeft de directie van het circuit de fans opgeroepen per fiets of per trein te komen.

Het mag de pret niet drukken. Circuitbouwer Zaffellli: „Ik kijk ernaar uit om de Nederlandse fans op de tribune te zien. Dat zou ik geweldig vinden, al die gepassioneerde mensen in het oranje. De Nederlanders kunnen straks zeggen dat ze iets unieks hebben met de vernieuwde baan. Iets dat je alleen in Nederland ziet.”

Hoe kom je er?

Openbaar vervoer:

Zoals bekend ligt het NS-station op loopafstand van het circuit. De perrons zijn vorig jaar al verlengd, waardoor de vervoerscapaciteit ook vergroot is van 4 naar 6 treinen per uur.

Eigen vervoer:

Fietsen wordt gestimuleerd. Wie met de eigen auto komt, zal deze moeten parkeren in de regio. Op verschillende lokaties, zoals Velsen, Spaarnwoude en de Floriade.

Zandvoort kaart

Meer DenD