Hoofdsponsor Haas verliest hert

LONDEN – Het Formule 1-team Haas moet een opvallende wijziging doorvoeren in de reclame-uitingen op de bolide. Hoofdsponsor Rich Energy van de Amerikaanse renstal heeft een rechtszaak verloren wegens plagiaat. Het logo van de energiedrank, een hertengewei, blijkt gestolen van de Britse fietsenmaker Whyte Bikes.

Het logo is ontworpen in 2008 door de medewerkers van de fietsenfabriek uit Sussex. Rich Energy beweert het logo in 2015 te hebben ontworpen en stelt dat het niet is geïnspireerd op dat van Whyte. Een rechter in Londen zag dat anders. Die heeft Rich Energy te verstaan gegeven dat er sprake is van een inbreuk op de auteursrechten en dat het logo niet meer mag worden gebruikt.

Het vonnis kan grote gevolgen hebben voor de kleurstelling van de bolide van Haas. De auto is volledig in stijl met de uitingen van de energiedrank: zwart met op de neus het goudkleurige logo. Het logo moet er in ieder geval af.

 

BUZZS