Jaaroverzicht: De grootste blunders van 2020

Grootste blunder 2020
Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Lola van Leeuwen

Het jaar 2020 was een jaar als geen ander. Naast heel veel mooie en moeilijke momenten, zijn er ook een heleboel blunders begaan. Lees mee!

Huwelijk Ferd Grapperhaus

Het huwelijk van Ferd Grapperhaus afgelopen zomer heeft voor een hoop opschudding gezorgd. Niet lang na de trouwdag van de Minister van Justitie en Veiligheid verschenen er foto’s waarop duidelijk te zien was hoe de coronaregels geschonden werden.

De bom barstte pas echt toen er een foto opdook waarop te zien was hoe Ferd in een innige knuffel met zijn schoonmoeder stond. Niet lang daarna bood Grapperhaus met een brok in zijn keel zijn excuses aan.

Het Griekse avontuur van de Oranjes

Het was de grootste blunder van koning Willem-Alexander in zijn achtjarige koningsschap. De koning en zijn gezin besloten midden in de coronacrisis op vakantie naar Griekenland te gaan, iets wat bij ongeveer het hele land in het verkeerde keelgat schoot. De koning had deze storm waarschijnlijk niet zien aankomen en keerde halsoverkop terug naar Nederland.

In een videoverklaring ging Willem-Alexander diep door het stof. Hij bood de Nederlandse bevolking zijn excuses aan.

Famke Louise’s spiekbriefje

,,Ik heb superveel respect voor corona”, was de zin die zangeres Famke Louise een enorme storm aan kritiek opleverde. Wie haar nog niet kende, kent haar nu van haar beruchte optreden bij Jinek. Zij zat daar om te praten over het statement dat zij eerder gemaakt had. Met de #ikdoenietmeermee-actie gaven Famke en talloze andere BN-ers aan zich niet meer aan de coronamaatregelen te houden.

Duidelijk was hoe slecht Famke uit haar woorden kwam bij Jinek, zeker toen ze halverwege haar betoog een spiekbriefje nodig had.

De stoelendans van Thierry Baudet

Het heeft de gemoederen flink bezig gehouden: de politieke stoelendans van Thierry Baudet. Na meerdere antisemitische en homofobe uitspraken bij de jongerenbeweging van Forum gaf Baudet aan zich terug te trekken als lijsttrekker bij Forum.

Wat volgde was een enorm drama bij FvD. Thierry bedacht zich en besloot toch ‘beschikbaar’ te blijven als lijsttrekker. Dit resulteerde in een verwoesting van de partij: meerdere leden stapten op en een splitsing ‘zonder verraders’, aldus Thierry, vond plaats. Uiteindelijk vond er een FVD-referendum plaats waarbij Baudet met driekwart van de stemmen won, en zo toch partijleider bleef.

Femke Halsema’s Damprotest

Een Black Lives Matter-protest op de Dam betekende bijna de ondergang van Amsterdamse burgermeester Femke Halsema. Het protest vond plaats op 1 juni, en er kwam een storm aan kritiek binnen: waarom stonden er zo veel mensen hutjemutje op de Dam, midden in de coronacrisis waarbij iedereen verplicht wordt 1,5 meter afstand te houden?

Toen ook Femke op de Dam zónder mondkapje verscheen barstte de bom. De VVD, met steun van FvD en de Partij van de Ouderen, diende een motie van wantrouwen tegen de burgermeester in.

Tags

#IKDOENIETMEERMEE2020BLUNDERCORONAFAMKE LOUISEKONING WILLEM-ALEXANDERTHIERRY BAUDET

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

DenD Partners

• Dirk