Kassa-onderzoek: Dirk opnieuw de goedkoopste

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Ditjes en Datjes

Uit een tussentijdse peiling van het consumentenprogramma Kassa blijkt dat Dirk opnieuw veruit de goedkoopste supermarkt is. Wie zijn boodschappen bij Dirk doet is minimaal 8,5 procent goedkoper uit dan bij de eerstvolgende concurrent. Wie helemaal niet kan rekenen, telt voor het mandje van Kassa 17 procent meer neer.

Normaliter peilt het televisieprogramma een keer per jaar in september het prijspeil voor de dagelijkse boodschappen. Vanwege de hoge inflatie heeft men dit keer besloten ook in maart een peiling te doen. De inflatie heeft de het boodschappenmandje nog steeds in de greep met een gemiddelde stijging van 13 procent.

Uit het onderzoek van Kassa blijkt de consument echter nog steeds verreweg het goedkoopste uit is met Dirk. Het genormaliseerde boodschappenmandje van Dirk kost nu € 56,46, terwijl dat bij andere grootgrutters minimaal € 4,85 (Lidl) duurder is het prijsverschil loopt op tot € 10,- (Aldi)

Reactie Dirk

Bij Dirk van den Broek reageert men verheugd op het onderzoek van Kassa: ” Dirk van den Broek is een discounter en blijft altijd scherp op de eigen kosten en uitgaven, zodat we de prijzen van onze producten zo laag mogelijk kunnen houden.

Zeker in tijden waarin alles duurder wordt, vraagt dat om rigoureuze beslissingen. We bieden producten zo goedkoop mogelijk aan en nemen daarin vaak genoegen met minder marge. Daarnaast hebben we afgelopen jaar de keuze gemaakt om te stoppen met het uitzenden van TV-reclames, omdat dit nog steeds veruit het duurste mediamiddel is (zendtijd en producties). Ook zijn we gestopt met zogeheten multibuys. Klanten hoeven niet méér producten te kopen om minder te betalen.

Alle maatregelen die Dirk neemt, hebben bewezen effect op de prijzen in de winkel.  Volgens de Consumentenbond is Dirk de goedkoopste supermarkt voor A-merken (juni 2022) en basisboodschappen (november 2022).

Echter, ook wij ontkomen er niet aan om bij sommige producten de gestegen kosten, voor onder andere grondstofprijzen en hoge energieprijzen, door te voeren in de verkoopprijs. Simpelweg omdat we anders producten tegen kostprijs of met verlies moeten verkopen.”

Op Dirk blijven rekenen

Toch blijft Dirk alles op alles zetten om de boodschappen betaalbaar te houden. “Zeker in tijden met onder andere torenhoge energierekeningen, moeten mensen op Dirk kunnen rekenen. Zo hebben we tijdens de piek van de inflatie vorig jaar als eerste supermarkt van Nederland de prijzen bevroren van meer dan 100 dagelijkse boodschappen om de koopkracht crisis tegen te gaan.

Het ging daarbij om dagelijkse boodschappen zoals brood, dameshygiëne, pasta, rijst, toiletpapier, groente, fruit en schoonmaakmiddelen. De prijzen van deze producten werden dus niet verhoogd, ongeacht de inflatie die op Nederland afkwam.

Gezien de positieve reacties én de aanhoudende prijsstijgingen, zijn we met een volgende maatregel gekomen. We hebben namelijk van ruim 200 dagelijkse boodschappen de prijzen verlaagd. Het ging daarbij om huismerkproducten én A-merken voor bijvoorbeeld babyvoeding, toetjes, beleg, koffie, thee, tussendoortjes, frisdrank en dierenvoeding,” aldus een woordvoerder.

Tags

DIRK VAN DEN BROEKKASSA

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck