Kijkcijferclub deelt geen informatie meer over onderzoek naar lek

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp

Advertentie

Van onze redactie

Nationaal Media Onderzoek (NMO), de organisatie die sinds twee weken verantwoordelijk is voor de communicatie van de kijkcijfers in Nederland, gaat voorlopig geen informatie meer delen over onderzoeken naar personen of partijen die de dagelijkse kijkcijfers lekken. Ook zal het bestuur geen mededelingen meer doen over de consequenties die er aan verbonden zijn als mensen de dagelijkse cijfers toch naar buiten brengen.

Dat heeft directeur Patricia Sonius vrijdag gemeld na overleg met het bestuur en alle betrokken partijen. “We gaan ervan uit dat iedereen zich aan de afgesproken regels houdt”, stelt ze. “Als dat niet gebeurt, wordt dit intern besproken en afgehandeld.” De mediasector veranderde onlangs de manier waarop de kijkcijfers van Nederlandse programma’s worden gedeeld. Voortaan brengt NMO maar eens per week cijfers naar buiten, zodat niet alleen het lineair kijken maar ook het terugkijken kan worden meegeteld. Deze nieuwe aanpak leidde tot veel kritiek. Kijkcijferexpert Tina Nijkamp deelt dagelijks de kijkcijfers alsnog via haar Instagramaccount.

NMO heeft maandag een gesprek met Nijkamp. “We wilden sowieso graag met haar praten over de nieuwe opzet”, aldus Sonius. “Het was de planning dit al voor de invoering van de nieuwe structuur te doen, maar dat is niet gelukt.” Mogelijk komt in het gesprek ook het lekken door Nijkamp van de cijfers aan bod.

Onderzoek

NMO maakte eerder bekend een onderzoek in te stellen naar de bron van Nijkamp. Hoe het met dit onderzoek staat, wil NMO niet zeggen. De dagelijkse kijkcijfers worden niet publiekelijk gedeeld, maar belanden wel elke dag bij honderden partijen in de mediasector die meewerken aan het kijkcijferonderzoek. Het gaat niet alleen om mediabedrijven en omroepen, maar ook om exploitanten en andere betrokkenen in de sector.

Zenders mogen er wel zelf voor kiezen om de cijfers voor een bepaald programma de volgende dag naar buiten te brengen. Maar zij mogen niet delen hoe dit programma zich heeft verhouden tot andere programma’s. Het bestuur van NMO heeft als nieuwe regel dat elke zender als richtlijn maar eens per week een persbericht naar buiten mag brengen. “We gaan in de loop van de tijd evalueren hoe dat gaat”, aldus Sonius.

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • Dirck

Deze site gebruikt trackingtechnologieën. Je kunt ervoor kiezen om deze technologieën te accepteren of te weigeren.