Koopman wil nieuwe generatie bereiken met reboot Heartbreak High

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Als tiener was producent Jeroen Koopman al fan van de Australische serie Heartbreak High, die eind vorige eeuw wereldwijd succes beleefde. Meer dan twintig jaar later is Koopman met zijn bedrijf NewBe verantwoordelijk voor het maken van de reboot van de succesvolle show, die vanaf woensdag op Netflix te zien is. “Ik ben uiteraard een beetje bevooroordeeld, maar van de reboot ben ik ook fan”, zegt de producent tegen het ANP.

Het maken van een reboot van de lievelingsserie uit zijn jeugd staat voor Koopman bovenaan zijn lijstje. Voor hem betekent de serie veel. “Ik was 14, zoiets, en ik woonde in Middelburg. Ik was echt een jongetje in Zeeland, dat toevallig aan inlineskaten deed. In Heartbreak High deed het coolste en stoerste personage ook aan inlineskaten. Zelf was ik helemaal niet stoer. Ik wilde juist dat ik zo was als die ene jongen in de serie.” Volgens Koopman is het succes achter het originele Heartbreak High, dat van 1994 tot en met 1999 te zien was, dat een grote groep verschillende mensen zich herkende in de serie. “Het was echt een representatieve serie, zeker voor die tijd.”

Koopman wist in 2019 de rechten van de serie te bemachtigen en produceerde de reboot samen met de Australische producent Fremantle gedurende het afgelopen jaar. Hij hoopt met de nieuwe serie, die acht afleveringen telt, op “een vergelijkbare manier” herkenbaar te zijn voor een nieuwe generatie. “We maken het dus niet voor de oude fans, al is het natuurlijk wel leuk als ze ook kijken. Het verhaal richt zich op een nieuwe kijker”, legt Koopman uit. Hij heeft er bewust voor gekozen om een nieuw verhaal te vertellen. “Als je iets herhaalt, is het voor mijn gevoel eenmalig. We hebben nu geprobeerd iets nieuws in te zetten. De gemene deler van de oude en de nieuwe versie is het land Australië. Dat land is zo’n belangrijke component in de oorspronkelijke serie. In de nieuwe serie, die in Sydney is opgenomen, zie je dat ook. Australië is bijna een soort onderliggend karakter.”

Wereldwijd publiek

Omdat de reboot van Heartbreak High op Netflix verschijnt, betekent dat automatisch dat een groot publiek de serie kan zien. “Voor ons als maker is dat het ultieme doel, dat je een wereldwijd publiek kunt bereiken”, aldus Koopman. Het is de eerste Engelstalige serie die hij met zijn bedrijf NewBe maakt. “Het wordt gepositioneerd als Australische serie. Best bijzonder dat dat idee vanuit Nederland is ontstaan.”

In de nieuwe versie kaart Koopman met zijn team een aantal nieuwe wereldwijde topics aan. “Onderwerpen die de generatie van nu veel meer bezighouden, zoals klimaat, gender, diversiteit en identificatie. En natuurlijk speelt social media een grote rol. Dat is onlosmakelijk een deel van deze generatie”, zegt Koopman.

Nieuw project

Als maker is Koopman in zijn hoofd al bezig met een nieuw seizoen. “Maar dat is niet iets dat nu al speelt”, legt hij uit. “Eerst het eerste seizoen maar eens doen.” Wel is Koopman met zijn team al bezig met een ander traject. “Wetende dat Heartbreak High in september zou verschijnen, wilden we wel al wat nieuws hebben in het geval dat het een succes wordt. We zijn bezig met een groot nieuw project, dat volop in ontwikkeling is.”

De cast van het nieuwe Heartbreak High, dat vanaf 14 september te zien is op Netflix wordt gevormd door onder meer Ayesha Madon, James Majoos, Chloe Hayden, Asher Yasbincek en Thomas Weatherall. De originele serie was destijds erg populair in meerdere landen zoals Duitsland, de Verenigde Staten, Mexico en Nederland. De show werd in tachtig landen uitgezonden.

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • Dirck

Deze site gebruikt trackingtechnologieën. Je kunt ervoor kiezen om deze technologieën te accepteren of te weigeren.