Mariëtte Hamer prijst mediapact tegen grensoverschrijdend gedrag

Mariëtte Hamer vindt het “goed” dat zes grote mediabedrijven “de handschoen hebben opgepakt” en plannen hebben gepresenteerd om seksueel overschrijdend gedrag tegen te gaan. Ook gaat ze graag snel met ze in gesprek over vervolgstappen. Dit laat ze vanuit haar rol als regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld weten aan het ANP.
“Het mediapact is het begin: hiermee laten de bedrijven zien dat zij dit onderwerp serieus nemen”, zegt ze ook. “Nu moet het vorm gaan krijgen in de praktijk.” Onder meer RTL, Talpa, NPO en enkele technische mediabedrijven presenteerden dinsdag het Mediapact Respectvol Samenwerken.
Hamer noemt het goed dat ze “willen leren van experts, van mensen op de werkvloer en van elkaar”. “In de rondetafel met de mediasector, die is gestart na The Voice”, zegt ze verwijzend naar de onthullingen over seksueel wangedrag bij dat programma, “heb ik ook gezien dat de wil tot samenwerking er is en het bewustzijn dat er iets moet veranderen.”
Brede aanpak
In het eerste plan staat onder meer dat alle bestuurders in de mediasector voortaan een training seksueel grensoverschrijdend gedrag volgen bij een externe partij. Ook gaan alle medewerkers een online cursus volgen over dit onderwerp. Daarnaast moet er jaarlijks een evenement komen in Hilversum om de stand van zaken over dit onderwerp te evalueren.
Het zijn stappen die Hamer prijst, maar ze vindt dat er ook een goede structuur en werkwijze moet zijn voor als grensoverschrijdend gedrag voorkomt. “Mensen die seksueel grensoverschrijdend gedrag meemaken hebben baat bij een specifieke aanpak, waarin aandacht is voor de grote drempels die zij vaak ervaren om hier iets mee te doen.”
Startpunt
Een woordvoerder laat de namens de partijen weten dat deze eerste plannen “een startpunt” zijn. “We wilden dit nu naar buiten brengen, in de loop van het jaar kunnen we meer details delen over de invulling. Dit zijn de acties die we sectorbreed collectief afspreken”, aldus de zegsvrouw. “Dit moet het fundament worden van een grote sectorbrede mentaliteitsverandering.”
Hamer hoopt vooral dat daarbij “iedereen binnen de betrokken bedrijven” deze acties gaat merken. “Van de studiovloer tot kantoor en van de kantine tot in de visagie. Nu wordt vooral begonnen bij de top van de bedrijven, maar ik hoop dat ook mensen op de werkvloer actief betrokken worden. Binnenkort volgt een nieuw rondetafelgesprek met de media, dan ga ik graag weer in gesprek over de stappen die vanuit dit mediapact zullen volgen.”
BuzzE