Marktonderzoeker: RTL loopt 57 miljoen mis om annuleren The Voice

Door: DitjesDatjes
18-01-2022

Het schrappen van een compleet seizoen van The Voice of Holland en aanverwante series kost RTL bijna 57 miljoen euro aan gemiste reclame-inkomsten. Dat meldt media-registratiebureau Adfact op basis van eigen onderzoek. Zaterdag werd het programma voor onbepaalde tijd stilgelegd omdat er sprake zou zijn van seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Adfact rekende uit wat er gemiddeld aan reclame is besteed rond afleveringen van The Voice of Holland, op basis van afleveringen uit het recente verleden. In totaal zou RTL voor een compleet seizoen van The Voice, van zeventien afleveringen, 29 miljoen euro mislopen. Per aflevering gaat het gemiddeld om 1,7 miljoen euro. Screenforce, de club van tv-advertentieverkopers, wil geen informatie geven over individuele leden en hun inkomsten.

Daar komt bij dat ook The Voice Kids en The Voice Senior voor onbepaalde tijd zijn stopgezet. Rond een aflevering van The Voice Kids wordt gemiddeld nog meer uitgegeven aan reclame dan voor het programma met volwassen kandidaten, namelijk bijna 1,9 miljoen euro. Een compleet seizoen van tien afleveringen leverde RTL 19 miljoen euro op. Rond The Voice Senior werd nog eens 9 miljoen euro besteed. “Daarnaast zijn er nog veertien ‘billboards’ van de hoofdsponsors rondom de laatste aflevering van The Voice die al waren ingepland, die ook allemaal wegvallen”, aldus Adfact. Billboarding is vakjargon en een vorm van reclame waarbij logo’s worden getoond in en rond een programma.

De verhalen over seksueel grensoverschrijdend gedrag bij The Voice of Holland zijn breed opgepakt in de Nederlandse media. RTV Monitor, dat naar eigen zeggen alle nieuws- en actualiteitenrubrieken in het land opneemt en omzet in tekst, laat weten dat The Voice tussen afgelopen zaterdag en dinsdagmiddag 14.30 uur in meer dan 750 uitzendingen is genoemd. Verscheidene sponsoren hebben zich de afgelopen dagen teruggetrokken na de verhalen over seksueel grensoverschrijdend gedrag. Zo maakten Renault Nederland, T-Mobile, Lidl en isla pastilles bekend de samenwerking met The Voice te stoppen.

 

BuzzE

 

 

Meer DenD