Matthijs van Nieuwkerk flopt in Duitsland
Het had zomaar een nieuwe melkkoe voor Matthijs van Nieuwkerk kunnen worden: de door hem mede bedachte quiz The Connection ging deze week in première op de Duitse televisie.

Tv-kenner Tina Nijkamp hield de kijkcijfers scherp in de gaten en gaf de presentator alvast hoop: als het format daar zou aanslaan, zou dat voor Matthijs klinkende munt betekenen. Eerder werd de quiz namelijk ook al aan Spanje verkocht.
Geen happy end
Maar het sprookje kreeg geen happy end. Nijkamp deelt vandaag namelijk dat de show in Duitsland keihard tegenviel. The Connection haalde de top 25 niet eens, en in de belangrijke doelgroep 14-49 scoorde het programma slechts 236.000 kijkers met een marktaandeel van 6,0 procent. “Niet best”, concludeert Nijkamp.
Dat de quiz uitgerekend tegenover groot voetbal startte, zal de cijfers geen goed hebben gedaan. Toch blijft het voor Van Nieuwkerk een bittere pil: zijn quiz mag dan internationaal verkocht zijn, een doorslaand succes blijkt het vooralsnog allerminst.