Máxima praat over luizen en de lockdown

Door: DitjesDatjes
18-02-2021

“Zorgt de lockdown voor meer of minder luizen bij de scholieren?” Het was een intrigerende vraag die donderdagmorgen in Oud-Beijerland werd opgeroepen tijdens een gesprek van koningin Máxima met ouders van leerlingen van de Christelijke Basisschool Sabina van Egmond. “Je zou denken dat er minder last is omdat kinderen minder onderling contact hebben”, opperde Máxima.

Tekst gaat verder onder advertentie
   

Ze had het onderwerp niet zelf aangesneden, maar schooldirecteur Jeffery van der Veeken had zijn huiswerk gedaan en wist dat de koningin ervaringsdeskundige was. Toen haar dochters nog op de basisschool zaten, was ze “luizenmoeder”. Sanne Baksteen, haar evenknie als “luizenpluizer” op de school in Oud-Beijerland, kon de theorie niet toetsen aan de praktijk. “Het is nu de verantwoordelijkheid van de ouders. We kunnen niet iedereen controleren. Dan zou je een heel pak aan moeten trekken. Dan bezorg je de kleuters een trauma.”

De luizencontrole was maar een van de onderwerpen die aan de orde kwamen tijdens het schoolbezoek van de koningin. Daarin werd klassenbezoek afgewisseld met discussies met ouders, onderwijzers en klassenvertegenwoordigers. De leerkrachten spraken over de extra werkdruk door het voortdurend moeten schakelen tussen thuisonderwijs en bijvoorbeeld de noodopvang, en hoe fijn het was geweest om een tijdje maar aan een halve klas les te moeten geven.

“Eindelijk had je tijd om leerlingen echt aandacht te geven”, aldus Jurrian Quist, die aan populariteit had gewonnen door zijn digitale gymlessen. “Kinderen moeten bewegen”, wist hij. Dat hij zijn leerlingen aanspoorde om trappen op en af te hollen, zullen niet alle ouders altijd even leuk hebben gevonden, veronderstelde koningin Máxima met een glimlach.

Zij was in het gesprek met de leerkrachten vooral benieuwd naar wat van de digitalisering van het onderwijs overblijft wanneer het schoolleven weer enigszins normaal wordt. “Wat heeft het gebracht?”, wilde Máxima weten, waarbij het potentieel om de werkdruk te verminderen en de mogelijkheid voor leerlingen om in eigen tempo te leren als blijvende voordelen werden genoemd. “Maar direct contact blijft belangrijk. Dat heb je via een scherm niet”, aldus begeleider Conny Plugge.

Het was belangrijk dat de kinderen weer naar school mochten, stelde koningin Máxima bij vertrek. “Wij denken aan u”, betrok ze koning Willem-Alexander in haar wens. Hij was vorige week al gaan kijken in een middelbare school.

 

BUZZR

 

 

Meer DenD