Máxima wil nog meer leren over financiële behoeften van vrouwen

Door: DitjesDatjes
24-09-2020

Máxima denkt dat er nog veel werk te verrichten valt op het gebied van toegang tot financiële diensten voor vrouwen. De koningin denkt dat ook nog veel kan worden geleerd over wat hun behoeften zijn. Dat zei de koningin donderdag in een interview met CNN.

Tekst gaat verder onder advertentie
   

De Amerikaanse zender had Máxima live via een videoverbinding vanuit haar werkkamer in Huis ten Bosch in de uitzending. De koningin sprak over de toegang tot financiële diensten die het vrouwen in veel landen nog steeds ontbreekt. Woensdag zei Máxima soortgelijke dingen tijdens haar virtuele openingstoespraak tijdens het het G7 Partnership for Women’s Digital Financial Inclusion in Africa. Dat deed ze in haar functie als speciaal vertegenwoordiger van de VN-secretaris-generaal voor het verbeteren van toegankelijkheid tot financiële diensten (UNSGSA).

Het belang van “financiële inclusiviteit” is als een spoorlijn of infrastructuur, schetste de koningin donderdag. Iedereen heeft goede toegang nodig tot financiële diensten “om betalingen te doen, te kunnen sparen, jezelf tegen risico’s te verzekeren en in kansen te investeren.”

Winst

In veel landen is het echter verre van vanzelfsprekend dat iedereen gemakkelijk zijn bankzaken kan regelen, vooral voor vrouwen. Dat ligt onder meer aan ontbrekende technologie, slechte of geen internetverbinding of het niet hebben van een smartphone. “Daar werken we hard aan met veel landen”, aldus Máxima.

In landen als Pakistan, Zuid-Afrika en Togo zijn er de laatste tijd veel stappen in de goede richting gemaakt. Maar er valt nog veel winst te behalen. Het belang wordt gevoeld, maar het is niet altijd duidelijk welke behoeften vrouwen hebben om daar zo op in te kunnen spelen. “We kunnen nog veel meer werken aan de behoeften. Waarom gebruiken ze dingen en waarom niet. Zo kunnen we ze beter informeren en van ze leren.”

 

BUZZR

 

 

Meer DenD