Mediabedrijf LINDA. kampte met ongezonde bedrijfscultuur

Bij mediabedrijf LINDA. was enige tijd sprake van een “ongezonde bedrijfscultuur”. Dat vertelde creatief directeur Jildou van der Bijl zondag in het NPO Radio 1-programma De Perstribune.
“Succes is ook een soort van verslavend en dan ga je ook denken dat de manier waarop je het doet, de beste manier is”, aldus Van der Bijl. “Als je dan denkt: we zijn zo succesvol omdat iedereen zo hard werkt en we altijd voor die tien gaan en het is nooit goed genoeg, dat kan ook een hele ongezonde bedrijfscultuur opleveren. En dat was bij ons zo.”
Presentator Jurgen van den Berg trekt daarin de vergelijking met de situatie bij De Wereld Draait Door (DWDD). Van der Bijl zou daarover hebben gezegd dat ze zich best kon verplaatsen in Matthijs van Nieuwkerk, die dagelijks het idee had dat hij de “Champions League” moest maken. “Maar dat geeft natuurlijk geen vrijbrief om mensen te kleineren”, aldus Van der Bijl, die daar ook aan moet toevoegen dat er bij LINDA. nooit sprake was van kleineren.
Hoofdredacteur
De situatie rondom DWDD heeft de creatief directeur zeker aan het denken gezet. Zo zijn mensen op training gegaan en werd duidelijk gemaakt dat mensen ook ‘nee’ mogen zeggen, aldus Van der Bijl. “We streven nog steeds naar het beste, maar als dat niet lukt is het ook oké.”
Afgelopen december maakte Van der Bijl bekend dat ze na zeventien jaar stopt bij het mediabedrijf LINDA. Van 2006 tot 2019 was zij hoofdredacteur van het tijdschrift LINDA.
BuzzE