Mediahuis lanceert SPIL: nieuwsplatform voor jongeren

Mediahuis Groep heeft dinsdag SPIL gelanceerd, een nieuwsplatform gericht op jongeren tussen de 18 en 25 jaar. SPIL heeft als doel nieuwsarmoede onder jongeren tegen te gaan en is te vinden op TikTok, Instagram en YouTube. Daarnaast wordt ook een eigen podcast gemaakt.
SPIL deed zelf onderzoek naar de nieuwsbehoefte van Nederlandse jongeren. Volgens het platform voelt slechts een derde (36 procent) zich vertegenwoordigd door de media. Minder dan de helft (45 procent) zou van mening zijn dat thema’s die jongeren aangaan genoeg aandacht krijgen.
Hoofdredacteur Sophie Kluivers erkent dat al veel titels, vaak tevergeefs, hebben geprobeerd om jongeren te bereiken. “Ik denk wat SPIL anders maakt, dan alle dingen die geprobeerd zijn: we zijn social first. We gaan daar naartoe waar de jongeren zitten”, vertelt ze aan het ANP. “We maken alleen video’s en podcasts. We schrijven geen lange lappen tekst. Wij zien journalistiek niet als zenden van een boodschap, maar als een gesprek. We willen weten wat zij zien als nieuws.”
Community
Sinds februari is SPIL al “onder de radar aan het publiceren”. “Gewoon om uit te proberen”, aldus Kluivers. “Kijken wat wel en niet werkt.” Een jaar geleden begon het platform met focusgroepen en het interviewen van jongeren, om hun nieuwsbehoeftes te onderzoeken.
Op SPIL gaat het volgens Kluivers “niet alleen over de val van het kabinet en oorlogen in de wereld, maar ook over onlinetrends”. “Alles wat interessant is voor hen, dat is nieuws.” De gebruikers kunnen via een community ook meebeslissen waar de redactie, die uit vier mensen bestaat, items over maakt. Naast de vaste redactie werkt SPIL samen met “jonge journalistieke creators”.
“Wij zullen nooit de eerste zijn met het laatste nieuws”, stelt Kluivers, gezien de vierkoppige redactie. “We kunnen niet concurreren met die enorme redacties. Wij maken dus ook heel duidelijk keuzes. Wij gaan echt zitten op het nieuws dat relevant is voor jongeren.” Naast video’s van één tot vier minuten over nieuwsonderwerpen, maakt SPIL ook series. “Bijvoorbeeld over scriptiefraude”, legt Kluivers uit. “Maar we hebben ook een serie over iemand die een week leeft zonder Amerikaanse producten.”
BuzzE