Emile windt zich op: ,,Het moet niet gekker worden!”

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Prijsverschillen voor hetzelfde product kunnen vaak enorm zijn. Zo kreeg ik een mailtje van Valerie. Zij was met haar twee jonge kinderen op vakantie in eigen land en merkte dat ze de zwembandjes was vergeten. Bij Intertoys lagen de oranje Intexbandjes voor €8,99 per paar, dus twee paar zou 18 euro betekenen. Ze bedacht dat er ergens in het ‘vakantiedorp’ ook een vestiging van Action was. En jawel, daar kosten dezelfde bandjes 99 eurocent! Een fenomenale besparing van €16 euro. Bij Bol.com kosten de bandjes trouwens €6.10.

Viltstiften

Ik krijg veel vaker mailtjes met ongekende prijsverschillen. Bijvoorbeeld op het gebied van viltstiften die vaak uitdrogen omdat kinderen vergeten de dop erop te doen.

Laatst zag ik op de schappen van een supermarkt ook een ongekend prijsverschil. Ik winkelde daar met mijn vrouw.

Glorix

Zij legde een fles Glorix van €1,35 in het winkelwagentje. Glorix is verreweg het bekendste bleekmiddel. Zo bekend dat de merknaam soortnaam is geworden. Mijn vrouw gebruikt het spul om de toiletpot schoon te maken. Het is onzinnig om het toilet te ontsmetten, want het is gewoon een bleekmiddel. Eigenlijk kopen mijn vrouw en een heleboel andere vrouwen Glorix alleen maar omdat het lekker fris ruikt. In België wordt bleekwater veel meer gebruikt dan bij ons. Daar wordt het javel genoemd.

Bij de supermarkt kostte een fles Glorix dus €1,35 maar een schap lager stond het huismerk in de aanbieding voor 35 cent (normaal 89 eurocent). Het heet dan dikke bleek maar is precies hetzelfde.

Getest

,,Dat huismerk is stukken goedkoper,” opperde ik. Mijn vrouw zuchtte. Dan zie ik haar denken: jij met je huishoudgezeur. Ze antwoordde: ,,Ik gebruik altijd Glorix. Net als mijn moeder en net als mijn grootmoeders.” Het compromis luidde: beide flessen kopen.

Ik heb ze getest, want ik gebruik bleek om vieze stapstenen in de tuin en betonnen ornamenten schoon te maken. Ik breng het puur met de borstel op.

Natuurlijk was er geen verschil in kwaliteit. Het zou me trouwens niet verbazen als de maker van Glorix (Unilever) ook het huismerk vervaardigt.

Dit wil niet zeggen dat ik nu een pleidooi houd voor huismerken. Zo was ik laatst bij kennissen die een glaasje cola van de Aldi serveerden. Niet te zuipen. Ziet u, ik zweer bij kleine flesjes originele Coca-Cola met vies veel suiker.

Reageer: [email protected]

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck