Muziekconcern achter Charli XCX sluit deal met AI-startup Udio
Warner Music Group (WMG) heeft een overeenkomst gesloten met de AI-startup Udio over het gebruik van liedjes van artiesten die het muziekconcern vertegenwoordigt. Via Udio kunnen gebruikers met kunstmatige intelligentie zelf gemakkelijk liedjes maken. Vanaf volgend jaar mogen ze daarbij muziek gebruiken van Warner Music-artiesten die daar toestemming voor hebben gegeven.
Volgens WMG, dat sterren als Charli XCX en Ed Sheeran vertegenwoordigt, zorgt de overeenkomst ervoor dat het werk van artiesten en liedjesschrijvers beschermd blijft. Tegelijkertijd biedt het muzikanten nieuwe mogelijkheden om geld te verdienen, stelt ’s werelds op twee na grootste muziekdistributeur.
“We blijven toegewijd aan de bescherming van de rechten van onze artiesten en liedjesschrijvers en Udio heeft belangrijke stappen gezet om te garanderen dat de muziek binnen zijn dienst goedgekeurd en gelicentieerd is”, zegt WMG-topman Robert Kyncl.
Schikking
Eerder maakte WMG nog deel uit van een groep muziekconcerns die Udio had aangeklaagd. Ze klaagden dat het bedrijf zijn AI-model onrechtmatig had getraind met grote hoeveelheden auteursrechtelijk beschermd werk.
Zakenkrant Financial Times meldt nu op basis van ingewijden dat WMG en Udio een schikking hebben getroffen. Een nieuwe abonnementsdienst van Udio maakt het nu mogelijk om de auteursrechten te beschermen.
Eind vorige maand sloot een ander bedrijf, Universal Music Group, al een deal met Udio. Het AI-bedrijf krijgt daardoor legaal toegang tot een grote muziekcatalogus van het platenlabelconcern achter sterren als Taylor Swift, Billie Eilish en Elton John.
BuzzE





