Muzieklabel UMG verdient meer dankzij Taylor Swift en SEVENTEEN

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Muzieklabel Universal Music Group (UMG) heeft in het tweede kwartaal de omzet opgevoerd dankzij meer inkomsten uit streamingdiensten. Met name de muziek van Taylor Swift, de Koreaanse boybands SEVENTEEN en Stray Kids en countryzanger Morgan Wallen zorgden voor veel inkomsten.

Topman Lucian Grainge prijst de “sterke prestaties” van UMG. “Als een bedrijf dat draait om artiesten zijn we ook zeer opgetogen dat we daardoor onze strategie om tot een gezondere streamingsector te komen kunnen versnellen.” Grainge verstaat daaronder een sector waarbij “echte artiesten en echte muziek” beter beloond worden.

De omzet van het aan de Amsterdamse beurs genoteerde UMG groeide met 6,4 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar. Die kwam daarmee uit op 2,7 miljard euro. De inkomsten uit streamingabonnementen gingen harder omhoog en stegen met 10,6 procent. Daarbij zorgden wisselkoersen zelfs voor wat tegenwind. De inkomsten uit gratis streamingdiensten, waarbij reclameverkopen inkomsten opleveren, stegen met 2,9 procent.

De aangepaste bedrijfswinst ging ook omhoog. Die lag met 590 miljoen euro een zesde hoger dan een jaar eerder. Een nettowinstcijfer geeft UMG alleen over het eerste halfjaar. Daarin werd 2,5 keer zoveel winst geboekt dan begin vorig. Onder de streep hield UMG nu 625 miljoen euro over.

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • Dirck

Deze site gebruikt trackingtechnologieën. Je kunt ervoor kiezen om deze technologieën te accepteren of te weigeren.