Nederlandse film wint ook in 2021 aan populariteit in bioscopen

De Nederlandse film heeft het in 2021 in de bioscopen opvallend goed gedaan. Het marktaandeel van vaderlandse bioscooptitels steeg het afgelopen jaar verder naar 23 procent, heeft de Nederlandse filmsector dinsdag bekendgemaakt tijdens de onlinejaarpresentatie. In 2020 was 22 procent van alle verkochte tickets voor Nederlandse films. In 2019, het laatste ‘gewone’ jaar voor de coronacrisis, lag dit aandeel slechts op 12 procent.
De best bezochte Nederlandse titel was het historische epos De Slag om de Schelde. De film zou in eerste instantie met kerst 2020 gaan draaien. Maar omdat het kabinet toen besloot tot een nieuwe lockdown, duurde het tot begin juni voordat de film daadwerkelijk te zien was.
In totaal kochten ruim 507.000 bezoekers een kaartjes voor De Slag om de Schelde. Ook de langverwachte Luizenmoeder-film (470.000 bezoekers), Bon Bini Judeska in da House (279.000 bezoekers) en de Linda de Mol-film Alles op Tafel (272.000) deden het opvallend goed. De laatste film, over zeven vrienden die een avond lang alle informatie op hun smartphone met elkaar delen, trok volle zalen tot het demissionaire kabinet half december een totale lockdown voor de bioscopen aankondigde.
Het grote Nederlandse marktaandeel is deels te danken aan veel grote Amerikaanse titels die door de coronacrisis werden uitgesteld. Het aandeel was vermoedelijk nog groter geweest als films als Soof 3 en Bon Bini Holland 3 in december waren uitgekomen zoals gepland. Maar de makers van deze films besloten te wachten vanwege de nieuwe lockdown. Het is onduidelijk wanneer deze titels nu in de theaters te zien zullen zijn.
BuzzE