Nederlandse filmproducent ‘beretrots’ op ‘mijlpaal’ in Cannes

De Nederlandse producent Floor Onrust van Family Affair Films schrijdt woensdagochtend met haar crew én regisseur Steve McQueen over de wereldberoemde rode loper van Cannes. De 4,5 uur durende documentaire De Bezette Stad, over Amsterdam en de Tweede Wereldoorlog, beleeft in de officiële selectie de wereldpremière op het prestigieuze filmfestival. Deze eer valt zelden een Nederlandse film ten deel.
Onrust is “beretrots” op deze “mijlpaal” in haar carrière als producent. “Normaal ben ik op het festival aan het netwerken en probeer ik zinvolle contacten te leggen”, vertelt de 47-jarige filmmaakster. “Maar deze editie ga ik vooral even optimaal genieten. Het is een eer en een feestje om hier met ons hele team deze bekroning van de film te mogen vieren.” De makers hoorden amper een etmaal voor de bekendmaking van de selectie van het festival zelf dat zij in Cannes gingen draaien.
De documentaire is geïnspireerd op het boek Atlas Van Een Bezette Stad dat NRC-journalist en historicus Bianca Stigter schreef. In het boek schetst zij de zichtbare en onzichtbare sporen die de oorlog in Amsterdam heeft achtergelaten. Onrust produceerde eerder al een documentaire voor Stigter. “Tijdens die productie vertelde zij dat haar man, Steve McQueen, eraan dacht haar boek te bewerken tot film, en vroeg of ik daar interesse in had”, vertelt Onrust. De eerste gesprekken vonden vijf jaar geleden plaats; met een budget van 5 miljoen euro is het de duurde productie die Family Affair tot nu toe maakte.
Oscarwinnaar
Regisseur Steve McQueen, die eerder Hunger en het met Oscars overladen Twelve Years A Slave maakte, verweeft deze zoektocht met beelden die hij tussen 2020 en 2022 in de hoofdstad schoot. Veel grote gebeurtenissen passeren de revue, zoals coronademonstraties, klimaatprotesten, de Dodenherdenking op de Dam, de excuses van burgemeester Halsema voor het slavernijverleden en de moord op Peter R. de Vries.
Producent Onrust noemt De Bezette Stad “een monumentale film” die, los van reflecties op de oorlog, een beeld schetst van Amsterdam in de lastige coronajaren. “In eerste instantie waren we bang dat de lockdowns het draaien van de film in de weg zouden zitten”, vertelt ze. “Maar uiteindelijk hebben we besloten de situatie te omarmen. Veel beelden vielen heel goed samen – of botsten – met het verhaal dat we wilden vertellen.” Als voorbeeld noemt ze anti-coronademonstranten die rondliepen met Jodensterren. “We hebben met de film geen stelling willen nemen”, beklemtoont Onrust. “Maar ik kan mij niet voorstellen dat kijkers bij de combinatie van teksten over deportaties van de nazi’s met die beelden geen gedachten hebben.”
De Bezette Stad zal later dit jaar in de Nederlandse bioscopen te zien zijn.
BuzzE