NPO met STER in gesprek over meer reclame-uitzendtijd
De NPO heeft kennisgenomen van de plannen van demissionair minister Gouke Moes (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, BBB) om meer reclame uit te zenden op radio en televisie. In een reactie op het besluit van het demissionaire kabinet gaat de NPO eerst in gesprek met de STER, het bedrijf dat de reclame-inkomsten op de kanalen van de NPO verkoopt.
“We gaan nu eerst met de STER kijken wat voor implicaties dit voor ons heeft”, laat een woordvoerder van de NPO aan het ANP weten. Het kabinetsplan om de NPO 10 procent meer tijd te geven om reclame uit te zenden, levert volgens Moes jaarlijks ongeveer 12 miljoen euro op. Nu mag de NPO 8 procent reclame uitzenden.
De maatregel is een reactie op eerdere bezuinigingen op de publieke omroep. Zo maakte het kabinet eind vorig jaar bekend 50 miljoen euro extra te bezuinigen. Met dit plan wil de minister een deel van de bezuinigingen terugverdienen.
Vanaf 2027 moeten de publieke omroepen ruim 150 miljoen euro bezuinigen.
BuzzE





