NPO, RTL en Talpa blij met opzet nieuw kijkonderzoek

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO), RTL en Talpa zijn enthousiast over het vernieuwde NMO Kijkonderzoek, waarmee kijkcijfers op een nieuwe manier worden gemeten. Dat laten de mediabedrijven weten aan het ANP. In het nieuwe kijkonderzoek worden naast de livekijkers, ook het uitgesteld en online kijken meegenomen in het overzicht, maakte het Nationaal Media Onderzoek (NMO) dinsdag bekend bij een presentatie van de nieuwe methode.

Volgens NMO wordt er met de vernieuwde meting gehoor gegeven aan een verzoek van NPO, RTL en Talpa. Zo worden kijkcijfers vanaf maandag niet meer één dag later gepubliceerd, maar pas een week na de uitzending. De cijfers zijn dan “definitief” en dus inclusief uitgesteld kijken. In twee latere fases komt daar ook nog het online kijken en buitenshuis kijken bij. Zo moet het kijkgedrag op alle mogelijke apparaten en platformen beter in beeld komen en dus een “completer beeld” ontstaan, aldus NMO.

Een woordvoerder van de NPO laat weten dat de publieke omroep “uitkijkt naar inzichten die het nieuwe NMO Kijkonderzoek gaat brengen”. “Onze ambitie is er om voor iedereen in Nederland te zijn en deze inzichten helpen daarbij”, aldus de woordvoerder. Ook het na een week publiceren van de definitieve cijfers onderschrijft de NPO. Tv-aanbieders hebben zelf, onder bepaalde voorwaarden, wel de mogelijkheid om lineaire cijfers te publiceren. Dit zal bij de NPO “incidenteel” gebeuren, laat de woordvoerder weten.

RTL en Talpa

RTL-baas Sven Sauvé juicht “deze verandering enorm toe”, omdat het kijkpatroon de afgelopen jaren “sterk veranderd” is. “Het uitgesteld kijken heeft een vlucht genomen en mensen kijken op verschillende schermen. In deze tijd is deze nieuwe manier van meten en publicatie simpelweg noodzakelijk om een betrouwbaar beeld van de kijkcijfers te schetsen”, meent Sauvé. Hij juicht “alle facetten” van het nieuwe kijkonderzoek toe: het verdwijnen van de lineaire cijfers, maar ook het publiceren van de definitieve cijfers zeven dagen na een uitzending.

Ook Talpa Network “kijkt uit” naar het nieuwe kijkonderzoek, “dat beter weergeeft hoe video in de huiselijke omgeving en daarbuiten geconsumeerd wordt”. “Het creëert een reëlere afspiegeling van het daadwerkelijke gedrag van de consument op alle schermen en devices”, aldus een woordvoerster. “Deze methodiek gaat veel interessante informatie opleveren en we zijn benieuwd naar de uitrol van de verschillende fases.”

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • Dirck

Deze site gebruikt trackingtechnologieën. Je kunt ervoor kiezen om deze technologieën te accepteren of te weigeren.