Omroepen blijven ontwikkelingen rondom Twitter volgen

Naar aanleiding van de recente ontwikkelingen op Twitter, waardoor de dienst minder toegankelijk werd voor mensen zonder account, hebben diverse Nederlandse omroepen gekeken naar hoe zij het sociale medium nu nog gebruiken. Uit een rondgang van het ANP blijkt dat het actieve gebruik van Twitter door de omroepen zelf de laatste tijd al een beetje was afgenomen.
“We vragen ons al langer af hoe relevant Twitter nog voor ons is”, laat AVROTROS weten. “Onze content is succesvoller op andere socialmediakanalen. Deze verandering bij Twitter versterkt dit gevoel. Een definitieve beslissing hebben we nog niet genomen”, zegt de omroep over het beleid rondom Twitter. Omroep MAX laat weten de ontwikkelingen rondom Twitter in de gaten te houden en zegt daarbij dat het gaat bekijken “hoe het medium in de toekomst een rol speelt in de communicatie van Omroep MAX naar de achterban”.
De VPRO zegt een dienst als Tweetdeck sowieso niet te gebruiken en is ook niet van plan om te betalen “voor diensten die Twitter op dit moment of in de toekomst levert. Voorlopig zien we onze inhoudelijke aanwezigheid op het platform aan de hand van onze programmering als belangrijkst tegengeluid voor de content die steeds prominenter aanwezig is”. BNNVARA was de laatste jaren al “weinig actief op Twitter” en heeft ook “geen plannen om hier op korte termijn actiever op in te gaan zetten”.
Talpa en NOS
Talpa laat weten Twitter “al enkele jaren” niet meer vanuit de verschillende zenders te gebruiken. Zij leggen liever de focus op andere platforms zoals TikTok. Bij het SBS6-programma Hart van Nederland wordt Twitter nog wel gebruikt om nieuws te verspreiden. Ook gebruikt de redactie het medium om eigen nieuws te verspreiden.
“Dat is voor ons een principieel punt”, zegt hoofdredacteur Marc Veeningen. “Gelukkig hebben we veel andere bronnen om nieuws uit te halen. Een probleem is wel dat officiële communicatie van instanties als politie en veiligheidsregio’s de laatste jaren ook via Twitter gaat en ze regelmatig zelfs weigeren rechtstreeks antwoord te geven op onze vragen. ‘Kijk maar op Twitter voor updates’, zeggen ze dan. Dat wordt nu dus een probleem en daarover willen wij met onder meer deze instanties het gesprek aangaan.”
De NOS erkent dat de zichtbaarheid van tweets in Tweetdeck is veranderd, “maar daar is niks aan te doen”. Ook de NOS gebruikt Twitter om nieuws te monitoren, maar zegt niet “afhankelijk” van het medium te zijn. “Dat we geen tweets meer kunnen embedden (want die ziet niet iedereen meer) is vervelend, maar er zit niets anders op dan daar omheen te werken. Dat is dus wat we doen.”
BuzzE