Onderzoek: bestedingen tv-reclames nog nooit zo hoog geweest

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Nog niet eerder waren de bestedingen voor tv-reclames zo hoog als in 2021, becijferde tv-marketingorganisatie Screenforce. Dat kwam onder andere doordat de economie zich herstelde, meer winkels en e-commercebedrijven reclames kochten en er veel sportevenementen in het jaar waren, waar reclame omheen werd gemaakt.

Vorig jaar werd er voor 903 miljoen euro aan reclames ingekocht op televisie. Dat is een vijfde meer op jaarbasis. Zowel de spot- als de non-spotreclamemarkt groeide.

Spotreclames, de reguliere tv-reclames, stegen naar 806 miljoen euro, een groei van ruim een vijfde op jaarbasis. De non-spotreclames, zoals investeringen van adverteerders in programma’s maar ook billboardreclames en campagnes met influencers, kwamen uit op 98 miljoen euro. Dat is een stijging van bijna 17 procent, waarmee ze boven het niveau van voor de coronacrisis uitkomen.

Winkels

Winkels waren de grootste inkopers van advertenties vorig jaar. Het aantal adverteerders kwam weer bijna uit op het niveau van 2019, voor de coronapandemie. Procter & Gamble, bekend van merken zoals Pampers, Dreft en Gillette, was de grootste adverteerder, gevolgd door Jumbo. De supermarktketen gaf 62 procent meer uit aan tv-reclames op jaarbasis.

Het aantal uren dat er tv werd gekeken daalde licht ten opzichte van “recordjaar” 2020, maar lag nog altijd iets boven het niveau van 2019. Dat kwam omdat er minder ‘live’ werd gekeken. Vorig jaar werd gemiddeld dagelijks drie uur en 20 minuten tv gekeken. Hiervan gaat gemiddeld zo’n drie kwartier naar platformen zoals Amazon Prime, Disney+, Netflix en Videoland.

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • Dirck

Deze site gebruikt trackingtechnologieën. Je kunt ervoor kiezen om deze technologieën te accepteren of te weigeren.