Onderzoek: Nederland bij koplopers qua vertrouwen in het nieuws

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

In 2023 heeft 57 procent van de Nederlanders nog vertrouwen in het merendeel van het nieuws en 65 procent heeft vertrouwen in het nieuws dat men vooral zelf gebruikt. Nederland is daarmee volgens het jaarlijkse Digital News Report (DNR) één van de koplopers van 46 onderzochte landen als het gaat om vertrouwen in het nieuws. Dit blijkt uit de meest recente resultaten die woensdag gepubliceerd zijn.

Het DNR wordt uitgevoerd door het Reuters Institute for the Study of Journalism en laat zien wat de stand is van het vertrouwen en interesse in en gebruik van nieuws. Voor de Nederlandse resultaten wordt samengewerkt met het Commissariaat voor de Media (CvdM), dat spreekt van “een bijzondere editie”. “Omdat we hierin voor het eerst de balans opmaken na de coronapandemie”, aldus de mediawaakhond.

“In 2023 concluderen we dat 2021 en 2022 uitzonderingsjaren zijn gebleken en diverse trends zich na corona weer voortzetten”, schrijft het CvdM. “Hoewel de krantenkoppen soms anders doen vermoeden, laat het DNR zien dat het vertrouwen in het nieuws in Nederland nog steeds groot is. Voor corona was er sprake van een lichte daling van het vertrouwen in het nieuws in het algemeen en het nieuws dat men zelf gebruikt, maar deze trends zijn tijdens de coronajaren omgebogen.”

Desinformatie

Het CvdM noemt de stabiliteit van het vertrouwen in Nederland “opvallend”, omdat in veel andere landen het vertrouwen in nieuws de afgelopen jaren juist gedaald is. Daarbij is in Nederland het aandeel dat zich zorgen maakt over online desinformatie met 40 procent relatief laag. Hierbij is gevraagd in hoeverre men zich zorgen maakt over wat er echt en nep is op internet, waarbij het vaakst werd getwijfeld aan berichten over corona, klimaatverandering en de oorlog in Oekraïne.

Ook is bij het onderzoek gevraagd naar het vertrouwen in specifieke nieuwsmedia, dat “onverminderd hoog” blijkt. De NOS, RTL, de Volkskrant, NRC, Trouw, fd en AD en ook NU.nl, BNR en SBS Hart van Nederland krijgen van hun gebruikers in 2023 gemiddeld een zeven of hoger. De lichte daling die ook hier te zien was in 2022 wordt rechtgetrokken in 2023. Ook onder 18- tot 34-jarigen noemen ze het vertrouwen in de nieuwsmerken die men kent of gebruikt “groot”.

Minder interesse

Wel blijkt uit het onderzoek dat de trend zich voortzet dat steeds minder mensen interesse hebben in nieuws. In 2023 is nog steeds meer dan de helft van de Nederlanders buitengewoon of erg geïnteresseerd in nieuws, maar dat is minder dan met name voor de coronapandemie het geval was. De interesse in nieuws is ook lager onder degenen die sociale media als belangrijkste nieuwsbron gebruiken.

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • Dirck

Deze site gebruikt trackingtechnologieën. Je kunt ervoor kiezen om deze technologieën te accepteren of te weigeren.