Ook AD laat Lowlands schieten vanwege journalistentoeslag

In navolging van enkele andere media heeft ook het AD gezegd geen zogeheten ‘charity fee’ te willen betalen om verslag te doen van Lowlands. Hoofdredacteur Rennie Rijpma noemt de invoering daarvan op de site van de krant “opmerkelijk”.
Vrijdag werd bekend dat organisator MOJO media die zich willen accrediteren vraagt om 10 euro per persoon te betalen in ruil voor toegang tot het festivalterrein. Het geld gaat naar goede doelen waar het festival mee samenwerkt.
“Juist die goede doelen hebben er belang bij dat er media-aandacht voor is”, vindt Rijpma. Ze vergelijkt het festival met voetbalwedstrijden of andere grote evenementen. “Bijvoorbeeld de Olympische Spelen. Schrijvende pers is daar gratis toegankelijk.”
Onwenselijk
Rijpma noemt de plannen “een onwenselijke ontwikkeling” en zegt geen journalisten te sturen als MOJO het besluit doorzet. “Het is een merkwaardig besluit van Lowlands. Dat een festival dat de laatste jaren heel groot is geworden, ook dankzij de media, ons op een afstand zet. Als journalist ben je daar om verslag te doen, eigenlijk voor een nog groter publiek dan alleen op het festival.”
Eerder stelden ook het ANP en de NOS geen verslag van Lowlands te willen doen als journalisten moeten betalen om toegang te krijgen. NRC keurde het plan ook af maar wilde nog niet over een eventuele boycot spreken.
BuzzE