Opnieuw tegenslag voor John de Mol

John de Mol
Door: Jos La Grande
28-01-2022

De Nederlandse toezichthouder ACM (Autoriteit Consument en Markt) gaat een diepgaand onderzoek instellen naar de eventuele gevolgen van de voorgenomen fusie tussen RTL Nederland en Talpa, het bedrijf van John de Mol.

Ging iedereen er vanuit dat de overname beklonken was, nu zijn er opeens obstakels. De ACM vertrouwt de fusie niet. Na de dramatische affaire rond The Voice of Holland is dit opnieuw een tegenslag voor mediamagnaat De Mol.

Naatje van de kous

De ACM wil het naadje van de kous weten over de effecten van de samenwerking voor adverteerders en voor tv-producenten. Want in de praktijk ontstaat een machtsblok in de mediamarkt omdat de concurrentie wegvalt. De advertentietarieven zouden kunnen stijgen hierdoor en er zou ook een verschraling van het aanbod van tv-programma’s kunnen ontstaan.

Het is een streep door de rekening van de huidige twee concurrenten RTL en SBS. Het samengaan werd ingegeven om een blok te vormen tegen de buitenlandse streamingdiensten, zoals Netflix. Nu lijkt de extreme machtspositie die ontstaat in Nederland voor grote argwaan te zorgen. De combinatie zou bijvoorbeeld groter worden dan alle zenders van de NPO.

Groot alarm

Het signaal dat de autoriteit afgeeft zorgt voor groot alarm bij de twee tv-bedrijven. Want een „diepgaande data-analyse naar de prijseffecten van de fusie op de advertentiemarkt” kan wel eens zeer negatief uitpakken voor de partners.

John de Mol, die toch al zwaar onder vuur ligt door het schandaal bij The Voice of Holland, is de laatste die dit nieuws kan gebruiken. Kringen rond de twee zenders dachten dat de fusie in kannen en kruiken was. Overigens was het bij RTL slecht gevallen dat ze niet zijn geïnformeerd over het onbetamelijke gedrag bij The Voice door De Mol.

Meer DenD