Ov-sector: kringloopeconomie mag niet ten koste gaan van reiziger

DEN HAAG (ANP) – De overstap naar een kringloopeconomie in de openbaarvervoersector mag niet ten koste gaan van de reiziger. Dat staat in een akkoord over dit onderwerp dat allerlei ov-organisaties maandag hebben ondertekend. De transitie moet “tegen aanvaardbare maatschappelijke kosten en waar mogelijk kostenneutraal” gebeuren.
Al in 2019 zei de ov-sector in 2050 volledig circulair te willen zijn, wat inhoudt dat er nagenoeg geen afval is en dat zoveel mogelijk grondstoffen worden hergebruikt. Over vijf jaar wil de sector de helft minder nieuwe grondstoffen gebruiken. Deze voornemens staan nogmaals in het maandag ondertekende akkoord, nu met de voorwaarde dat de dienstverlening aan reizigers niet onder de veranderingen mag lijden.
Onder meer spoorbeheerder ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en een reeks vervoerders hebben hun handtekening gezet. Door meer te hergebruiken, willen ze het risico verkleinen dat ze zonder kritieke grondstoffen komen te zitten.
Kennis uitwisselen
Hoe de organisaties een kringloop-ov precies willen bereiken, wordt niet duidelijk uit het akkoord. Daarin staat bijvoorbeeld dat ze met “concrete jaarlijkse activiteitenplannen” komen en een “dynamische kennis- en onderzoeksagenda” maken. Verder willen ze kennis uitwisselen.
De afspraak over reizigers is volgens de NS geen afzwakking van eerdere afspraken. “Wat ons betreft gaat circulair sowieso niet ten koste van de reiziger. Het kan heel goed samengaan”, zegt een woordvoerder. Nieuwe NS-dubbeldekkers krijgen een “materialenpaspoort” zodat later meer kan worden hergebruikt. Van materiaal dat nu wordt afgedankt, zou 99 procent een nieuwe bestemming krijgen.
Ook ProRail ziet het akkoord eerder als versterking van bestaande afspraken. “Samenwerking als openbaar vervoer is hier veel nadrukkelijker ingebracht, zodat we van elkaar kunnen leren en waar mogelijk versnellen.”
ANP