Overijssel en Gelderland onderzoeken elektrificatie gedeeld spoor

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

ZWOLLE (ANP) – Na Gelderland heeft ook Overijssel ingestemd met een onderzoek naar elektrificatie van de regionale spoorlijn tussen Oldenzaal en Zutphen. De twee provincies betalen 6 miljoen euro aan ProRail om de plannen uit te werken. Het is de bedoeling dat uiterlijk eind 2032 de dieseltreinen op het 60 kilometer lange spoor tussen Oldenzaal en Hengelo in Twente en de Gelderse stad Zutphen zijn vervangen door elektrisch aangedreven treinen.

Omdat iets meer dan de helft van de spoorlijn op Overijssels grondgebied ligt, betaalt die provincie 3,3 miljoen euro en Gelderland 2,7 miljoen. De Gelderse politiek stemde eerder al in met uitwerking van de plannen.

Het onderzoek moet onder meer uitwijzen wat de elektrificatie kost. Gelderland en Overijssel willen over twee jaar een definitief besluit nemen. De provincies rekenen bij de daadwerkelijke ombouw van het spoor op financiële hulp van het Rijk. Het kabinet maakte vorig jaar bijna 100 miljoen euro uit het Klimaatfonds vrij voor elektrificatie van de spoorlijnen Zutphen-Hengelo-Oldenzaal en Almelo-Hardenberg.

Netcongestie

Diverse partijen uit de Provinciale Staten vroegen verantwoordelijk gedeputeerde Martijn Dadema of er wel genoeg ruimte op het elektriciteitsnet is voor de treinen, nu op veel plekken sprake is van netcongestie. “We hebben ruimte gereserveerd, daar betalen we nu al voor”, zei Dadema.

De Overijsselse politiek ging vlak voor de zomer akkoord met het voorstel om het spoor tussen Almelo en Hardenberg te voorzien van een bovenleiding. Dat kost 75 miljoen euro, waarvan de provincie 52,5 miljoen betaalt. De ombouw moet eind 2028 klaar zijn.

 

ANP

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • Dirck

Deze site gebruikt trackingtechnologieën. Je kunt ervoor kiezen om deze technologieën te accepteren of te weigeren.