Producent trots dat Soldaat van Oranje eigen verhalen losmaakt

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp

Advertentie

Van onze redactie

Soldaat van Oranje – De Musical viert zondag met de 3244e voorstelling zijn 12,5-jarig bestaan als musical. Producent Fred Boot staat stil bij deze bijzondere mijlpaal en heeft veel om trots op te zijn, maar zegt in gesprek met het ANP het meest trots te zijn op de persoonlijke verhalen die aan de hand van de voorstelling worden doorverteld.

“Het voelt een beetje hectisch, eigenlijk net zoals toen. Het is een beetje dezelfde vibe”, vergelijkt Boot de aanstaande uitvoering met de eerste voorstelling uit 2010. “Je voelt de adrenaline, de drukte en de energie in aanloop naar de show. Iedereen realiseert zich dat 12,5 jaar erg bijzonder is. Als je dat beseft, is het best bizar.”

“Er zit iets in de voorstelling dat iedereen raakt”, zegt Boot over het succes van de musical. Uit data blijkt dat 35 procent van de bezoekers terugkeert naar de TheaterHangaar in Katwijk om de voorstelling nog een keer te zien. Zo heeft een mevrouw uit België de musical al meer dan honderd keer gezien. “Het blijft actueel en het publiek blijft ons vinden, dat is superbijzonder.”

Eigen verhalen

Behalve dat Boot “ongelofelijk trots” is op de betrokkenheid van het team van Soldaat van Oranje, is hij ook erg blij met de onderlinge sfeer voor en achter de schermen. “Er werken nog steeds heel veel mensen van het eerste uur en de nieuwe mensen komen in een warm bad binnen. Die cultuur en die sfeer handhaven is heel mooi en belangrijk.”

De producent herinnert zich nog hoe hij bijna twintig jaar geleden een e-mail stuurde naar de echte Erik Hazelhoff Roelfzema, de verzetsstrijder uit de Tweede Wereldoorlog waar Soldaat van Oranje over gaat, met de vraag of hij zijn verhaal mocht vertellen aan de jongere generatie. Juist door de musical werden persoonlijke verhalen in de familie doorverteld. “De vraag komt op: hoe zat het bij ons in de familie? Mensen kwamen terug voor het verhaal van Erik en zijn ook hun eigen verhalen gaan delen. Dat dat gelukt is, is prachtig.”

“We hopen dat het publiek het mooi blijft vinden”, blikt Boot vooruit op wat er mogelijk nog komen gaat. Voorlopig draait Soldaat van Oranje nog tot en met juli en stijgt het bezoekersaantal van 3,3 miljoen gestaag verder. “We krijgen steeds nieuwe generaties op bezoek. We zijn nog niet weg!”

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck

Deze site gebruikt trackingtechnologieën. Je kunt ervoor kiezen om deze technologieën te accepteren of te weigeren.