Radio 10 zet stap richting marktleiderschap

Radio 10 is hard op weg om voor het eerst marktleider te worden. De zender scoorde afgelopen week een marktaandeel van 12,8 procent, meldt Nationaal Luister Onderzoek (NLO) dinsdag. Daarmee staat het nog maar kort onder NPO Radio 2, die in de eerste week van maart een marktaandeel van 13,4 procent had.
Radio 10 behaalde in de laatste week van februari nog een score van 11,8 procent. Een mogelijke aanleiding voor de stijging zou het begin van de 80’s Maand van de zender kunnen zijn. In heel maart wordt op Radio 10 een ode gebracht aan de muziek uit de jaren tachtig, met aan het eind van de maand het uitzenden van de 80’s Top 1500.
Sinds vorige maand worden de luistercijfers op een andere manier berekend door middel van een app. Ook worden ze nu per week gedeeld en niet meer alleen per maand. Daardoor is het effect van themaweken op radiozenders goed te merken. NPO Radio 2 scoorde in week 7, toen de zender in het teken stond van de jaren tachtig, bijvoorbeeld een torenhoog marktaandeel van 15,9 procent. Een week later was dat alweer gezakt naar 13,8 procent.
Achter Radio 2 en Radio 10 completeert Qmusic de top 3 met een aandeel van 11,1 procent. NPO Radio 1 (9 procent) en Sky Radio (8,7 procent) staan op plek vier en vijf. Vanwege de start van het Formule 1-seizoen worden vanaf deze week ook de cijfers van Grand Prix Radio gemeten. Het station had vorige week een aandeel van 0 procent.
BuzzE