Radiokenners: veiling zal niet tot grote verschuivingen leiden

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

De veiling van de FM-frequenties zal niet leiden tot grote verschuivingen in het radiolandschap. Dat stellen radiokenners Patrick Kicken en Sieb Kroeske tegenover het ANP. Volgens oud-dj en columnist Kicken verandert er weinig, omdat de meeste stations op hun eigen frequentie blijven.

Vrijdag werd bekend dat Mediahuis, DPG Media, BNR Nieuwsradio, Financial News Radio en Talpa Radio de in totaal negen FM-frequenties hebben bemachtigd op de veiling. Kicken wijst DPG aan als grootste winnaar. “Die hebben eigenlijk dubbel feest”, zegt Kicken tegen het ANP. DPG heeft voor Qmusic “de beste frequenties van Nederland” weten te behouden, maar hebben ook het frequentiepakket bemachtigd waar nu Radio 10 nog op te horen is.

“De grootste verliezer is eigenlijk KINK”, vervolgt de columnist. “KINK had vorig jaar met een rechtszaak afgedwongen dat de veiling er zou komen, in de hoop zelf een plekje op de landelijke radio te bemachtigen. En dat is niet gelukt.” Sieb Kroeske, voormalig docent Radiomanagement aan de Hogeschool InHolland, sluit zich daarbij aan.

Kicken en Kroeske denken allebei dat de veiling van de FM-frequenties “marktconform” is verlopen en dat er “geen absurde bedragen” zijn neergelegd. Wel kwam het voor beiden als een verrassing dat ook Financial News Radio een FM-frequentie heeft bemachtigd. “Ik had eerlijk gezegd gedacht dat KINK die plek zou krijgen, maar dat is niet het geval”, zegt Kroeske.

Verder werd bekend dat SLAM! en Sublime digitaal zullen doorgaan via DAB+, online en de app. Kicken vermoedt dat de gevolgen daarvan zullen meevallen. “Jongeren hebben het zo door. En zenders die van FM verdwijnen zullen volop reclame gaan maken, dat ze elders te vinden zijn. Alleen de Radio 10-luisteraar moet even zoeken waar hun zender naartoe verhuist vanaf september”. Kroeske verwacht dat de Radio 10-luisteraars de Talpa-zender, die naar een nieuwe frequentie gaat, gewoon weten te vinden. “Als ze reclame gaan maken voor de nieuwe frequentie, gaan de trouwe luisteraars gewoon mee.”

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • Dirck

Deze site gebruikt trackingtechnologieën. Je kunt ervoor kiezen om deze technologieën te accepteren of te weigeren.