Recensie: Wie was de grote ster van het eerste Holland Zingt Hazes concert?

Is Holland Zingt Hazes aan slijtage onderhevig? Geen kippenvel moment.
Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Jos La Grande

Zo goed als uitverkocht was de Ziggo Dome vrijdagavond. Het eerste Holland Zingt Hazes-concert van 2024 is zelfs na 12 seizoenen nog steeds populair. Het ouevre van de veel te vroeg overleden volkszanger lijkt nog niet aan slijtage onderhevig. Voor de één is Hazes jeugdsentiment, terwijl voor de ander, een nieuwsgierige nieuwe generatie, Hazes een rage van vroeger is.

Goede band, prachtig decor, met een paar mooie lichteffecten en een stel zwaargewichten op het podium. Gastheer annex muzikaal genie Jeroen van den Boom trekt al jaren muzikaal de kar van deze show die wordt geproduceerd door het entertainmentbedrijf Medialane. Aanvankelijk was het Stage Entertainment van Joop van den Ende, die de samenwerking met de familie Hazes opzocht. Er kwam niet alleen de concertreeks, waarvoor aanvankelijk de naam Hazes on Stage was bedacht, maar ook Hazes de musical. Het laatste was een doorslaand succes.

Hoofdstad

Je mag best een onderscheid maken tussen artiesten die zijn geboren in de hoofdstad en zij van wie hun wieg niet in Amsterdam heeft gestaan. Het klinkt gewoon authentieker als je uit de stad van Hazes komt. Zo kon zangeres Karsu, voor de tweede keer van de partij en wier ouders een restaurant runden aan de Amsterdamse Ceintuurbaan, zeer bekoren. En uiteraard ook zwaargewicht Peter Beense, die ondanks zijn rugproblemen, onmisbaar is in het menu van deze Hazes-avond.

Maar het ligt toch echt anders met de Brabander Frans Bauer. Okay, hij is een volkszanger pur zang. Zijn uitvoering van Amor, amor amor en later Droomland sneed door je ziel, maar toch. Wat doet een Brabander op een Amsterdams feestje? Hetzelfde geldt voor entertainer Wolter Kroes, een nieuwkomer bij het Hazes-concert. Kroes zong 30 jaar geleden al met Hazes. Gaandeweg de avond kwam Kroes steeds beter in zijn rol.

Samantha Steenwijk stal de show met ‘Waarom’ en haar enorme uithalen. Ze voelt zich als volkszangeres als een vis in het water bij het Hazes-repertoire. Een klasse apart bleek Tino Martin, die met Kris Kross (het dj-trio uit Amsterdam) bewees dat het Hazesrepertoire wel wat toe is aan vernieuwing. ‘Vanavond ga ik even uit mijn bol’, was een van de meer eigentijdse hoogtepunten van de avond. Het publiek kreeg er geen genoeg van.

Kleine jongen

En dan Douwe Bob? Na een spectaculaire opening van de show beet hij het spits af met Kleine Jongen. Twee uur later deed Tino Martin dat nog eens dunnetjes over. Wat is deze Tino toch een klasse apart. Ja, hij heeft onmiskenbaar de echte Hazes-snik, de goede uithalen, hij ‘leest’ de teksten, waardoor het authentieker overkomt dan wat andere passanten presteren. Tino moet absoluut blijven in dit Hazes-circus.

DNA-drager

Maar dan naar de echte ster van de avond, dna-drager André Hazes junior. Na zijn comeback van vorig jaar was Dré in deze 2024-editie zeer nadrukkelijk aanwezig. Hij was de absolute ster van de avond. ,,Om deze man te eren hoop ik dat jullie ontiegelijk hard meezingen zodat hij ons kan horen”, zo kreeg Hazes junior de duizenden fans in de Ziggo Dome mee.

Voor Hazes junior was er een glansrol weggelegd. Zijn stem gedijt goed bij het repertoire van zijn vader, ondanks dat de twintiger momenteel andere keuzes maakt als het gaat om zijn liedjeskeuze. Alles wat entertainer Hazes deze vanavond aanraakte, veranderde in goud. Zijn stem was nooit eerder zo krachtig, zo vol emotie en zijn performance bij de vier, vijf nummers die hij bracht was indrukwekkend. Weg van drank en drugs levert dus een toegewijde, talentvolle zanger op, die de avond beleefde als een hommage aan zijn vader.

Je mist de traan…

Wat miste deze Holland zingt Hazes dan? Dat vraag je je af. Is het misschien de traan, de emotie, het echte Amsterdamse sentiment waardoor je in je ziel diep wordt geraakt? Kippenvel zeggen ze in de Jordaan. Was dit concert niets meer en niets minder dan een groep zangers die op de automatische piloot het repertoire van de grootmeester afraffelde? Soms bekroop je het gevoel, met uitzondering van de fenomenale zangeres Karsu en Hazes junior, dat de avond routineus werd afgewerkt.

Ook het Hazes-repertoire verdient een moderne bewerking, zoals Kris Kross en Tino Marin bewezen. Casa Hazes in Torremolinos mag dan een succes worden genoemd, maar elke avond biefstuk op het bord gaat uiteindelijk toch ook vervelen.

Het was zeer zeker weer een mooie avond in de Ziggo Dome, maar slijtage ligt hier op de loer. Geen fijne boodschap, maar wel een eerlijke.

Een optreden van Andre Hazes en Jeroen van der Boom tijdens de twaalfde editie van Holland Zingt Hazes in de Ziggo Dome. Het grootse jaarlijkse meezingconcert is een ode aan het leven van de Amsterdamse zanger. Foto: MARCO DE SWART