Reclame Code Commissie ontvangt klachten over WK-spotje Jumbo

De Reclame Code Commissie heeft woensdagochtend klachten ontvangen over een omstreden WK-commercial van de Jumbo. Dat laat een woordvoerder van de Stichting Reclame Code desgevraagd weten. Zij kan nog niet zeggen of de klachten met voorrang gaan worden behandeld: “Daar gaan we vandaag naar kijken”.
De Reclame Code Commissie doet nooit uitspraken over de aard van de klachten. Ook meldt de commissie niet hoeveel klachten er zijn ingediend. “Dat maakt ook in principe geen verschil, al kunnen we wel prioriteit aan een dossier geven als er heel veel klagers zijn”, aldus de zegsvrouw.
De nieuwe reclamespot van supermarktketen Jumbo voor het WK voetbal werd dinsdag gelanceerd en leidde op sociale media tot verontwaardigde reacties. In de commercial zijn een stel polonaise lopende bouwvakkers te zien. Dat ligt gevoelig want het toernooi in Qatar is juist omstreden vanwege de slechte werkomstandigheden voor de gastarbeiders die de stadions moesten maken. Er zijn vele duizenden arbeiders omgekomen. In het spotje zitten veel BN’ers, zoals de Toppers, rapper Donnie en Frank Lammers.
De Stichting Ether Reclame (Ster) liet woensdagochtend weten dat de spot aan alle objectieve criteria voldoet om uitgezonden te mogen worden. “Wij oordelen niet of een spotje een gelukkige keuze is”, aldus Ster-directeur Frank Volmer. De Reclame Code Commissie zou wel kunnen ingrijpen, als klagers in het gelijk worden gesteld.
BuzzE